TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 22 maja 2019, 13:44


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 17 mar 2013, 12:21 
Doładowanie dynamiczne w silnikach zasilanych benzyną i w silniku diesla.

Rozwój współczesnych silników spalinowych przeznaczonych do zastosowań trakcyjnych jest uwarunkowany – jak wspomniano wcześniej – dwoma czynnikami wpływającymi również na inne dziedziny życia gospodarczego. Do czynników tych należy zaliczyć:
- ochronę środowiska naturalnego,
- ograniczone zasoby paliw płynnych.
Czynniki te wpływają w sposób zasadniczy na konstrukcję silników oraz ich właściwości eksploatacyjne. Jednym z kierunków działania konstruktorów jest dążenie do optymalnego rozwiązania procesów wymiany ładunku i uzyskania maksymalnego napełnienia cylindra. Układ dolotowy silnika spalinowego odgrywa istotną rolę w tym procesie. Jakość procesu napełnienia jest określona przez współczynnik napełnienie, na którego wartość wpływa wiele czynników, takich jak parametry termodynamiczne powietrza w dolocie, opory przepływu w układzie dolotowym, fazy rozrządu oraz wymiary geometryczne układu dolotowego. Dążenie do poprawy napełnienia spowodowało szybki rozwój doładowania w jego różnych odmianach, co raz bardziej doskonałych i wyrafinowanych. Sięgnięto też do rozwiązań starych, których stosowanie nie dawało tak spektakularnych rezultatów jak np. turbodoładowanie.
Do takich rozwiązań można zaliczyć doładowanie dynamiczne stosowane obecnie powszechnie w silnikach o wtrysku benzyny. Wymyślone i opatentowane w latach trzydziestych przez pracowników Politechniki Lwowskiej A. Wicińskiego i J.Z. Bujaka pod nazwa metody „Wibu” miało poprawić napełnienie przede wszystkim silników o zapłonie samoczynnym. W miarę upływu lat, dzięki burzliwemu rozwojowi turbodoładowania poszło w zapomnienie.
Również silniki o tłokach wirujących wymagały zwiększonego napełnienia do uzyskania wymaganych parametrów pracy, co przy stosownym w nich rozrządzie bezzaworowym preferowało doładowanie dynamiczne.
Z chwilą zaostrzenia wymagań odnośnie do ekologiczności silników powrócono do zastosowania doładowania dynamicznego w silnikach wysokoprężnych, czego przykładem może być silnik DAF DK1160 zbudowany na bazie silnika Leyland 0680. Rozwiązanie to nie przyniosło na tyle korzystnych rezultatów, by móc konkurować z turbodoładowaniem (przyrost mocy wynosił tylko 9,5%, choć mieścił się w granicach przyjętych dla tego typu doładowania). Wytwórnia ta zastosowała doładowanie dynamiczne dla podwyższenia parametrów silnika 0680 produkowanego na licencji Leyland. Silnik ten, oznaczony symbolem DK 1160, miał powiększoną średnicę cylindra w stosunku do silnika 0680, dzięki czemu zwiększono objętość skokową z 11,1 dm3 do 11,6 dm3. Moc silnika DK 1160 bez doładowania dynamicznego wynosiła 154 kW (210 KM) przy 2200 min-1, a w wersji doładowanej, oznaczonej DKA 1160 – 169 kW (230 KM) przy takiej samej prędkości obrotowej.
W trakcie dalszych poszukiwań okazało się, że doładowanie dynamiczne można stosować w powiązaniu z turbodoładowaniem lub dla poprawy parametrów roboczych przy ściśle określonej prędkości obrotowej silnika. O ile zadanie to jest stosunkowo proste do rozwiązania w przypadku silnika jednocylindrowego, to w przypadku silników wielocylindrowych jest ono bardziej skomplikowane, gdyż dominującą rolę odgrywają tu wymiary geometryczne układu dolotowego (zakładając że pozostałe parametry są takie same, jak dla silnika jednocylindrowego) oraz wzajemne oddziaływanie na siebie sąsiednich cylindrów w trakcie suwu napełniania.
Wielu badaczy zajmujących się tą problematyką, wyniki swoich przemyśleń oraz eksperymentów próbowało przedstawić w formie zaleceń doboru układu dolotowego zapewniającego dobre napełnienie cylindrów. Prace te mają różny stopień uogólnienia i tym samym ich przydatność praktyczna jest różna, niemniej jednak wszystkie prowadzą do dalszego wysilenia silników wysokoprężnych oraz poznania mechanizmów przygotowania mieszaniny palnej.
Jednocześnie stwierdzono, że doładowanie dynamiczne w odróżnieniu od turbodoładowania w ujęciu klasycznym, tj. bez chłodzenia powietrza doładowującego i regulacji przepływu spalin, jest skutecznym sposobem poprawy elastyczności silników, a co się z tym wiąże – ekonomiczności pracy.
Uważa się, że wpływ strony dolotowej na napełnienie cylindra jest znacznie większy (na ogół czterokrotnie) niż strony wylotowej.zrodlo Doładowanie silników

Obrazek

(doładowanie dynamiczne)


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Początki turbodoładowania w silnikach benzynowych  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  0
Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group