TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 23 sie 2019, 16:16


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 22 mar 2013, 17:58 
Rozpocznę od wyjaśnienia terminu Downsizing - z ang. zmniejszanie wymiaru, odnosi się do nowoczesnych silników o zapłonie samoczynnym jak i benzynowych. Założeniem jest skuteczne zmniejszanie pojemności skokowej silnika przy zachowaniu (a czasem nawet uzyskaniu!) mocy i momentu obrotowego. Zapewne zastanawiacie się zapewne, jak to jest zrealizowane, skoro pojemność skokowa to jeden z parametrów, które decydują o osiągach silnika. Skoro więc pojemność zmalała, to jak wartości mogły pozostać takie same lub nawet wzrosnąć? Odpowiedź na to jest bardzo prosta, a jest nią turbodoładowanie. A więc termin Downsizing to w skrócie zmniejszenie pojemności silnika przy zachowaniu osiągów jednostki dzięki doładowaniu.
Obrazek
Czyżby downsizing miał być przyszłością motoryzacji?

Prekursorem do rozpoczęcia masowych produkcji silników po downsizingu były silniki koncernu Fiat. Od zawsze były to silniki o małej pojemności skokowej, ale o przystępnych jak na owe czasy osiągach. Postanowiono więc zbudować silnik o jeszcze mniejszej pojemności ale za to z turbodoładowaniem. Od tamtej pory każdy producent wykonuje downsizing swoich silników. Szczególnie stało się to modne w przypadku jednostek o dużych pojemnościach. Można się kłócić o to czy silnik 1.2 z turbosprężarką jest lepszy od silnika wolnossącego o pojemności 1.8, jednak przyznać trzeba, że osiągi tego pierwszego są lepsze (bardzie liniowo ułożona krzywa momentu obrotowego). Ale co z żywotnością takich jednostek? jest jeszcze za wcześnie na tego typu dywagacje, ale spekuluje się, że te silniki o małych pojemnościach ale o tych samych mocach będą szybko ulegały awarii.
Obrazek
Najnowszy silnik koncernu FIAT 0.9 TwinAir produkujący 85 KM i 145 Nm.

Mniejszy silnik to mniejsza waga, ale przez to też mniejsza trwałość cieplna. Tak wysilone silniki na pewno generują większe ciepło, dlatego muszą mieć zapewnione odpowiednie chłodzenie.
Skąd więc narodziła się idea stosowania takiego procederu? Co raz to ostrzejsze normy emisji spalin (obecnie Euro 6) spowodowały potrzebę zmniejszenia pojemności silnika, gdyż większa pojemność powodowała większą emisję szkodliwych składników do atmosfery. Czy jest nam t potrzebne? Jak to się mówi, od przybytku głowa nie boli... ale jeśli przyszłość ma wyglądać jak wizja realizowana przez Ford'a poniżej, to czeka nas zakończenie ery dużych silników.
Obrazek
Ford Mondeo z silnikiem 1.0 EcoBoost...


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Jaka turbosprężarka jest w 1.9 JTD?  Alfa Romeo turbosprężarki  Anonymous  4
 Co to jest? Musso 2.9 TD  SsangYong turbosprężarki  Anonymous  1
 Gdzie zlokalizowana jest turbina w Roverze 420 SDI?  Rover turbosprężarki  Anonymous  1
 Vectra B 2.0 DTI - gdzie jest intercooler?  Opel turbosprężarki  Anonymous  1
 Jakie turbo jest w CX-7?  Mazda turbosprężarki  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group