TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 23 sie 2019, 15:53


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 19 kwie 2013, 13:45 
Elektrosprzęgło. Dla jednych utrapienie a dla innych świetne rozwiązanie. W tym artykule chciałbym zamieścić informację na temat elektrosprzęgła stosowanego w kompresorze.
Obrazek
Elektromagnetyczne sprzęgło stosowane w sprężarkach klimatyzacji w swojej budowie jest takie samo jak te stosowane w kompresorach.
1. Tarcza dociskowa,
2. Koło pasowe z łożyskiem,
3. Cewka elektromagnetyczna.

Do czego służy elektromagnetyczne sprzęgło?
W odróżnieniu od sztywnego sprzęgła, elektromagnetyczne pozwala na rozłączenie lub połączenie napędu w dowolnej chwili za pomocą cewki elektromagnetycznej zasilanej pod napięciem 12 V. Stosując ją np. w sprężarce klimatyzacji przynosi duże korzyści. Kiedy kierowca nie używa klimatyzacji, sprężarka nie ma potrzeby pracować (pobierać znaczną ilość energii do napędu). W tym celu elektrosprzęgło rozłącza napęd pozwalając na odciążenie silnika od napędu sprężarki.
Swoje zastosowanie w niektórych kompresorach znalazła z trochę innych względów. Jak wiemy, kompresor jest napędzany mechanicznie, najczęściej poprzez pasek rowkowy. Prędkość obrotowa kompresora jest zatem ściśle uzależniona od prędkości obrotowej silnika. Im wyższa jest prędkość obrotowa silnika, tym większa jest sprawność kompresora.
W związku z mechanicznym powiązaniem napędu, kompresor wymaga poboru energii do napędu łopatek. A więc podczas pracy na wyższych obrotach silnika, żadnego problemu nie ma. Stosunek mocy zabranej silnikowi do mocy oddanej wynosi ok. 1:2
Inna sprawa ma się w przypadku pracy na niski prędkościach obrotowych. Kompresor wtedy ma najmniejszą sprawność a co za tym idzie, pobiera więcej energii niż oddaje (obniża moc silnika zamiast zwiększać). Tu miejsce znalazło elektrosprzęgło. Zaprogramowane w sterowniku charakterystyki pracy silnika odpowiednio włączają/wyłączają sprzęgło w zależności od wymagań kierowcy. Najczęściej sterownik uruchamia napęd kompresora po przekroczeniu danej prędkości obrotowej silnika.
Ten sposób - jak w przypadku sprężarki klimatyzacji - pozwolił na redukcję zużycia paliwa oraz emisji spalin poprzez odciążenie silnika.
Obrazek
Eaton M62 z elektromagnetycznym sprzęgłem. Stosowany głównie w Mercedesach CLK.

Uszkodzenie elektromagnetycznego sprzęgła
Sprzęgła wszelkiego rodzaju mają to do siebie, że podlegają zużyciu a następnie awarii. Żadnym wyjątkiem w tym wypadku nie jest elektrosprzęgło. Najczęściej winę ponosi cewka magnetyczna lub tarcza dociskowa. W ekstremalnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia koła pasowego kompresora. Objawami uszkodzonego zespołu napędu kompresora jest jego nieprawidłowa praca. Między innymi, w wyniku uszkodzenia cewki elektromagnetycznej, napęd może zostać w ogóle nie przekazany na kompresor, co praktycznie eliminuje kompresor z układu doładowania silnika. Tarcza dociskowa z kolei może podczas wysokiej prędkości obrotowej silnika "ślizgać się", co powoduje że kompresor nie osiąga swojej sprawności. Siła potrzebna do napędu kompresora a siła od strony silnika powodują właśnie uszkodzenie tej tarczy dociskowej. W celu usunięcia usterek, należy zdemontować kompresor po czym oddać do warsztatu na wymianę zespołu elektromagnetycznego sprzęgła.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group