TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 21 sty 2019, 4:11


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 19 lis 2012, 1:19 
Trudno wyobrazić sobie prosperowanie współczesnego chłodnictwa bez takiego asortymentu jak inetrcooler, chłodnie, agregaty chłodzące, skraplacze powietrza, etc. To właśnie one stanowią meritum całej branży. Niestety mało, kto orientuje się w ich technologii i zna zasady ich funkcjonowania. Weźmy pod lupę chociażby intercooler.

Obrazek

Intercoolery, to chłodnice powietrza, która wykorzystywana jest w silnikach samochodowych z silnikami, które posiadają turbosprężarkim. Jak i sama nazwa wskazuje, zadaniem tego typu asortymentu jest schładzanie powietrza sprężonego w sprężarce zanim przedostanie się ono do silnika. Swoją budową przypomina ona tradycyjną chłodnicę płynu z tą tylko różnicą, że jej wnętrze wypełnione jest powietrzem, a nie wodą.

Chłodnica powietrza w samochodach ulokalizowana jest za sprężarką, ale przed silnikiem tłokowym stąd też i jej angielska nazwa. Jej zasada działania jest podobna jak i w przypadku tradycyjnej chłodnicy, do silnika kierowane jest chłodniejsze powietrze, które pobierane jest z otoczenia. Może być ono dostarczone w dwojaki sposób- na skutek naturalnego pędu samochodu czy też za pomocą specjalnego wentylatora, który wymusza przepływ powietrza chłodzącego. Stosowanie intercooler w samochodach ma dwa cele.

Po pierwsze, dzięki chłodnicy powietrza możliwe jest schładzanie powietrza, a to w konsekwencji sprawia, że spalana jest większa ilość paliwa, co skutkuje zwiększeniem mocy silnika. Po drugie, sprężanie chłodnego powietrza obniża całkowitą pracę sprężania, a co za tym idzie powoduje wzrost sprawności silnika. Intercooler to urządzenie, które wzmacnia moc i sprawność silnika.
Intercoolery czyli chłodnice powietrza
Intercoolery popularnie znany jako chłodnice powietrza to urządzenia, które umiejscowione jest w samochodzie pomiędzy silnikiem a chłodnicą płynu.

Chłodnice, chłodziarki i inne urządzenia chłodzące
Chłodnice to element budowy nie tylko w silnikach samochodów osobowych. Posiadają je wszystkie urządzenia z silnikami spalinowymi. Zapobiegają przegrzaniu się silnika.

Intercooler bywa częstym uzupełnieniem turbosprężarki stanowiącej doładowanie silnika spalinowego. Jego zadaniem jest, jak sama nazwa wskazuje, chłodzenie. Z tego artykułu dowiesz się co, w jaki sposób i dlaczego jest chłodzone.
Teoretycznie

Zadaniem turbosprężarki w silniku spalinowym jest sprężenie powietrza zasilającego silnik, tak aby większa ilość tlenu miała szansę uczestniczyć w procesie spalania mieszanki. Niestety skutkiem ubocznym działania turbosprężarki jest ogrzanie przepływającego przez nią powietrza (zarówno w wyniku samego procesu sprężania, jak i odbierania ciepła od nagrzanej turbosprężarki). To z kolei powoduje mniejszą gęstość powietrza, a więc efekt odwrotny do tego, który chcielibyśmy otrzymać.

Aby zapobiec negatywnemu wpływowi tego zjawiska na efektywność pracy silnika dość często w połączeniu z turbosprężarką stosuje się Intercooler, czyli chłodnicę powietrza doładowującego. W silnikach spalinowych umieszczona jest ona zwykle pomiędzy turbosprężarką a silnikiem (który też spręża powietrze) - stąd nazwa: inter - między (sprężarkami powietrza) oraz cooler - chłodnica.

Obniżenie temperatury powietrza dostarczanego do silnika umożliwia spalenie większej ilości tlenu a tym samym zapewnia większą efektywność pracy silnika (wzrost jego mocy).

W praktyce

Intercooler przypomina z wyglądu chłodnicę płynu, z tym, że w jej wnętrzu zamiast wody przepływa powietrze. Podobnie jak na zwykłą chłodnice na Intercooler kierowane jest chłodniejsze powietrze z zewnątrz samochodu, co powoduje schłodzenie powietrza dostarczanego do silnika.

Powietrze z zewnątrz może być dostarczone dzięki naturalnemu pędowi samochodu, możliwe jest jednak zastosowanie wentylatora wymuszającego przepływ chłodzącego powietrza.

Także wady

Intercooler ma także wady. Podstawową z nich jest wyższa cena oraz większa komplikacja całego układu doładowania (co powoduje wyższe koszty serwisu). Wokół silnika należy również "wytyczyć" dodatkowy kanał wlotu powietrza chłodzącego Intercooler. Dodatkowo efektywność Intercoolera jest niska przy niskich obrotach turbosprężarki (z powodu małego wzrostu temperatury takiego powietrza w samej turbosprężarce.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
|X|
Post: 19 lis 2012, 1:28 
Znalazłem coś dodatkowo ciekawego w tym temacie
Co nam daje intercooler?

Intercooler jest to chłodnica pośrednia zwana też chłodnicą miedzystopniową. Stosowany jest w silnikach z turbiną doładowania.

Temperatura powietrza w tych silnikach ulega ciągłemu sprężaniu i rozprężaniu. Jak wiadomo z fizyki, w efekcie tego następuje wzrost temperatury powietrza i zmiana jego gęstości. Zmniejszona gęstość powietrza działa niekorzystnie na turbinę. Za schłodzenie powietrza sprężonego w sprężarce, przed dostarczeniem go do silnika odpowiedzialny jest właśnie intercooler. Dzięki ochłodzeniu zwiększa się gęstość powietrza, dzięki czemu rośnie wartość ładunku dostarczonego do cylindrów silnika. W efekcie możliwe jest spalenie większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej, konsekwencja czego jest zwiększenie mocy silnika.

Chłodnica powietrzna w samochodach zlokalizowana jest najczęściej za sprężarką, ale przed silnikiem, gdyż nie może padać na nią ciepłe powietrze. Zbudowany jest podobnie do zwykłej chłodnicy montowanej w każdym samochodzie. Różnica jest jedynie w ładunku, który zostaje schłodzony. W intercoolerze jest nim powietrze, a w chłodnicy samochodu, ciecz.Powietrze chłodzone jest dzięki naturalnemu pędowi samochodu lub przy użyciu dodatkowego wentylatora. W rzadszych modelach stosowany jest też podtlenek azotu oraz natrysk wody.

Na wybór intercoolera składają się, rozmiary komory silnika, zapotrzebowanie na chłodne powietrze.Jego dobór i montarz przez niedoświadczonego miłośnika motoryzacji będzie za trudny ze względu na różne gabaryty i skomplikowany układ dolotowy. Musi być on tak zamontowany, by droga powietrza była na tyle długa, by zdążyć je ochłodzić. Z kolei im dłuższy układ dolotowy, tym trudniej uzyskać docelowe ciśnienie. Gabaryty intercoolea są bardzo istotną rzeczą. Jeśli zostanie zastosowany zbyt duży, wydłuży się czas uzyskania odpowiedniego ciśnienia. Zbyt mały intercooler prowadzi do zbyt małego ciśnienia docelowego, przez co powstaje tak zwany efekt turbo dziury.Kolejnym ważnym aspektem jest umiejscowienie filtra powietrza, długość oraz gwałtowność zgięć.

Wszystkie te czynniki muszą być idealnie zgrane, by móc w pełni wykorzystać moc silnika oraz turbodoładowania. zrodło skraplacze samochodowe pl


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Masowy przepłwomierz powietrza do 2.0 HDi 138 KM  Sprzedam  assclown  0
 Seat Cordoba uszkodzony intercooler 1.9 TDI  Seat turbosprężarki  Anonymous  1
 Vectra B 2.0 DTI - gdzie jest intercooler?  Opel turbosprężarki  Anonymous  1
 Nissan GT-R czyli różnica w turbosprężarkach  Nissan turbosprężarki  Anonymous  1
 Alfa Romeo 156 - ma intercooler?  Alfa Romeo turbosprężarki  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

cron regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group