TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 25 mar 2019, 9:46


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 22 kwie 2013, 16:16 
Turbosprężarka bez cienia wątpliwości zmieniła podejście producentów do rozwoju silników spalinowych. Wprawdzie, pierwsze samochody osobowe wyposażone nie były popularne a co więcej, dostępne dla człowieka ze względu na mało seryjną produkcję. Dopiero takie marki jak Saab, Volvo, BMW oraz Audi, wprowadziły do oferty w latach 80’ samochody, które bez problemu można było kupić w najbliższym salonie producenta, lub nawet w samej fabryce. Były one horrendalnie drogie, jednak to dzięki nim układ turbodoładowania został rozpowszechniony na całym świecie. W roku 1986 do sprzedaży wkroczyła Toyota Supra 3 generacji, która w jednej ze swoich wersji miała zastosowany układ Twin-Turbo. Było to wielkie zaskoczenie dla rynku europejskiego (pomimo śladowego importu), a jeszcze większe dla amerykańskiego, gdzie ludzie wciąż nie przyzwyczaili się do samochodów turbodoładowanych. Toyota stosując ten system, kierowała się redukcją momentu bezwładności turbosprężarek. Dwie pracujące równolegle turbosprężarki szybko reagują na pedał przyspieszenia, dlatego konstruktorzy zauważyli w tym układzie turbodoładowania duży potencjał dla przyszłych silników spalinowych. Chcąc opisać wszystkie modele wyposażone w układy Twin-Turbo, Bi-Turbo, musiałbym napisać obszerną książę. Mi zależy na porównaniu układu wyposażonego w jedną turbosprężarkę do układu wyposażonego w dwie.

Zalety i wady jednej turbosprężarki.
Do zalet pojedynczej turbosprężarki w układzie doładowania zaliczyć można:
- mniej zajmowanego miejsca przez układ turbodoładowania,
- zwarta oraz prosta konstrukcja takiego układu doładowania,
- jedna duża turbosprężarka wytwarza mniej ciepła w porównaniu do układu wyposażonego w dwie turbosprężarki.
Wadami są:
- efekt turbodziury nawet po zastosowaniu zmiennej geometrii kierownic spalin,
- mniejszy zakres prędkości obrotowych, w których turbosprężarka ma najwyższą sprawność.
Obrazek
Turbosprężarka firmy Garrett.

Zalety i wady dwóch turbosprężarek.
Zaletami układu wyposażonego w dwie turbosprężarki są:
- mniejszy efekt turbodziury (w przypadku Bi-Turbo praktycznie nie występuje),
- znacznie szerszy zakres prędkości obrotowych, w których turbosprężarki uzyskują największą sprawność – silnik staje się elastyczniejszy,
- lepsze wykorzystanie energii spalin,
Wady:
- znacznie rozbudowany układ doładowania sprawia, że zajmuje on więcej miejsca w komorze silnikowej,
- dwie turbosprężarki (w przypadku Twin-Turbo) bardziej się nagrzewają, dlatego potrzebą było stosowanie większych chłodnic powietrza doładowanego,
- układ Bi-Turbo wymaga znacznego rozbudowania układu sekwencyjnego załączania się turbosprężarek (odpowiednie sterowniki, nastawniki itd.),
- układ wyposażony w dwie turbosprężarki jest też z oczywistych względów droższy.
Obrazek
Przykład Twin-Turbo.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Uszkodzenie turbospręzarki , a zmienna geometria  Honeywell  Anonymous  1
 Jakiej firmy najlepsze części do regeneracji turbosprężarki  Budowa zasada działania układów turbodoładowania (turbosprężarki samochodowe)  Anonymous  16
 Dźwięk turbosprężarki - stan turbosprężarki.  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  5
 Wykres turbosprężarki - WTF???  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  0
 Czy to normalne, że turbosprężarka "piszczy"?  Kia turbosprężarki  Anonymous  2
Szukaj:
Przejdź do:  

cron regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group