TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 23 paź 2017, 2:25


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 17 mar 2013, 13:11 
Kolektor ssący (wylotowy) silników turbodoładowanych - budowa, działanie
Strona wylotowa silnika

Jak już wspomniano wcześniej, wpływ strony wylotowej, tj. parametrów czynnika na wylocie, jest znacznie mniejszy niż wpływ strony dolotowej w procesie wymiany ładunku. Znacznie mniej pracy jest również poświęconych temu zagadnieniu. Niemniej jednak wiele z nich porusza bardzo istotne problemy i wyjaśnia mechanizmy zjawisk zachodzących w procesie napełniania po stronie wylotu. I tak A. Wiciński w swej pracy dotyczącej doładowania metodą „Wibu” zwraca uwagę na niepożądane zjawiska dotyczące wpływu pozostałości spalin na zmniejszenie masy zasysanego powietrza w wyniku podgrzania od nich oraz podwyższenie temperatury sprężania, co w efekcie prowadzi do zmniejszenia mocy doładowanego silnika. Wskazuje też na możliwość zapobiegania tym skutkom przez wykorzystanie drgań słupa gazów w rurze wylotowej do uzyskania w niej podciśnienia w momencie, gdy tłok zbliża się do górnego martwego punktu podczas wylotu. Autor rozpatruje to zjawisko w aspekcie poprawy przepłukania przestrzeni roboczej cylindra, a tym samym ułatwienia napełnienia przed kolejnym cyklem pracy.
W. Pietrzyk zajmował się drganiami gazów wylotowych w układzie wylotowym silnika dwusuwowego. W pracy autor przeprowadził analizę zjawiska zmienności fal ciśnienia w przewodach wylotowych silnika dwusuwowego ze sprężeniem powietrza w skrzyni korbowej i określił wpływ długości rury wylotowej o stałej średnicy na proces wymiany ładunku. Rura ta była połączona bezpośrednio z cylindrem. Zastosowanie przez autora analizy harmonicznej do rozłożenia siły wymuszającej drgania słupa gazu w rurze wylotowej na poszczególne harmoniczne oraz wykrycie wpływu rezonansów sił harmonicznych na współczynnik zasysania silnika dwusuwowego pozwoli na uogólnienie wpływu rury wylotowej na współczynnik zasysania silnika. Dalej W. Pietrzyk stwierdza, że dla różnych silników przy m = 1,2,3, … .
Iloczyn n L = const
gdzie:
m – rząd harmonicznej, tj. liczba okresów harmonicznej przypadających na jeden obrót wału korbowego silnika,
n – prędkość obrotowa silnika,
L – długość przewodu wylotowego.

Z zależności tej wyciąga on wniosek, że w silnikach o małej prędkości obrotowej oraz długiej rurze wylotowej występują te same zjawiska rezonansów, co w silnikach o dużej prędkości obrotowej oraz krótkich rurach wylotowych. Silniki o dużej prędkości obrotowej i pracujące w szerokim zakresie prędkości obrotowych (silniki trakcyjne), są bardziej wrażliwe na małe zmiany długości rury wylotowej. Równocześnie autor zauważa, że wyniki badań można również wykorzystać dla silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej (stacjonarnych), możliwe jest bowiem takie dobranie długości układu wylotowego, by współczynnik zasysania był większy od 1.
W pracy W. Pietrzyk badał drgania gazów wylotowych w układzie wylotowym z dyfuzorem lub kolektorem. Rozważania swoje oparł na teorii nieustalonego jednowymiarowego przepływu gazu, przy czym jako zmienne występują ciśnienie, prędkość i gęstość gazu, będące funkcją miejsca i czasu. Gdy przekrój przewodu ulega zmianie, występuje jeszcze zmienność przekroju względem miejsca. W dalszych rozważaniach autor omawia teorie rozchodzenia się fal w rurach i granice ich stosowalności, podobnie jak to czyni w swej pracy Cz. Kordziński. Za najbardziej przydatną uznaje W. Pietrzyk akustyczną teorię fal o małych amplitudach. Rozpatrywany układ wylotowy zaopatrzono w dyfuzor i określenie częstości rezonansowej dla takiego układu było celem autora. Analizę zjawisk falowych w układzie wylotowym prowadzi on wykorzystując analogię słupa gazu poruszającego się w rurze do ciała stałego, sprężystego, utwierdzonego w atmosferze. Na podstawie tych założeń wyprowadzono proste zależności umożliwiające obliczenie częstotliwości drgań własnych gazu w dyfuzorze oraz układzie wylotowym, składającym się z kolektora i rury o stałej średnicy.
W wyniku przeprowadzonych badań stwierdził on, że na wartość częstotliwości drgań własnych gazu wpływa przede wszystkim długość dyfuzora r (promień rury wlotowej). Wpływ ten rośnie w miarę zmniejszania długości dyfuzora. W ten sposób opracowaną przez W. Pietrzyka metodę można również wykorzystać do poprawy przepłukania silników czterosuwowych, a tym samym poprawy ich napełniania.
K. Cupiał zajmował się w ramach prac nad optymalizacją układu przepływowego silnika spalinowego również przewodami wylotowymi. Model obliczeniowy sporządził dla wielocylindrowego, czterosuwowego silnika spalinowego, którego przewody wylotowe mają jednakowe długości oraz średnice i zbiegają się we wspólnym ejektorze wylotowym. W modelu uwzględniono zjawiska falowe zachodzące w układzie dolotowym i wylotowym oraz doprowadzenie i wymianę ciepła w cylindrze. Autor pominął wpływ tarcia czynnika o ścianki przewodu i wymianę ciepła w przewodach. Przebieg odbicia fal ciśnienia od zaworu i od otwartego końca przewodu opisał on na podstawie metody fal o skończonych amplitudach, a przemieszczenia frontów fal w przewodach – na podstawie akustycznej teorii fal o nieskończenie małych amplitudach. Badania przeprowadzone na maszynie cyfrowej i stanowisku dynamometrycznym pozwoliły K. Cupiałowi stwierdzić, że wpływ układu wylotowego na sprawność napełnienia silnika jest znacznie mniejszy niż układu dolotowego. Wpływ ten jest szczególnie mały w przypadku silników o małym kącie współotwarcia zaworów. Zwiększenie kąta współotwarcia poprawia w pewnym zakresie napełnienie, lecz przy małych prędkościach obrotowych występuje jego spadek, na skutek dużego zanieczyszczenia przestrzeni cylindra pozostałościami gazów wylotowych. Przeprowadzone badania hamowanie pozwoliły K. Cupiałowi stwierdzić, że układ wylotowy, w którym przewody łączą się we wspólnym ejektorze, nieznacznie ustępuje układowi złożonemu z oddzielnych przewodów dla każdego cylindra.zrodlo Doładowanie silników

Obrazek

(kolektor wydechowy pod turbo)


Obrazek

(kolektor wydechowy 4-2-1)


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Uszkodzenie ukladu chlodzenia turbo  Garrett  dar7914  0
 Wymiana oleju i pocenie się turbo  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  0
 Turbo Schwitzer. Porady działanie kilka cennych uwag.  Schwitzer  Anonymous  1
 PEUGEOT 207 1.6 TURBO 150KM  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  1
 Działanie forum  Sugestie i opinie o forum  Cinek90  4
Szukaj:
Przejdź do:  

cron regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group