TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 10 gru 2018, 23:45


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 07 kwie 2013, 15:55 
"Producenci turbosprężarek szacują żywotność turbosprężarek na równą żywotności silnika. O tym czy tak się zdarzy decyduje wiele czynników. Do najważniejszych z pewnością trzeba zaliczyć sposób i warunki eksploatacji pojazdu. Pewnym jest fakt, że ogólna "kondycja" silnika i układów współpracujących z turbosprężarką mają decydujący wpływ na jej sprawność - i vice versa! Dlatego też każda awaria silnika czy układu turbodoładowania musi być rozpatrywana z wzajemnymi odniesieniami. Szukając przyczyny awarii np. układu korbowego, możemy znaleźć go w źle funkcjonującej turbosprężarce, ale też uszkodzenie turbosprężarki może być spowodowane nadmiernymi luzami panewek w układzie korbowym, co skutkuje spadkiem cisnienia w układzie smarowania olejem. Każdy warsztat z pewnością może dostarczyć nam wielu takich przykładów.

Z punktu widzenia warsztatów zajmujących się regeneracją turbosprężarek, regeneracji można poddać prawie każdą uszkodzoną turbosprężarkę. Z punktu widzenia klienta, użytkownika pojazdu, najważniejsze jest to czy "nowa" część będzie przystępna cenowo i zgodna z wymogami jakościowymi. Dla powodzenia wymiany turbosprężarki ważny też powinnien być punkt widzenia warsztatów demontujących i montujących turbospreżarki. Często z uwagi na trudności w tych czynnościach i czasochłonność, prace te mogą być wykonywane bez należnej im staranności. Najkorzystniejszą sytuacją jest taka, gdy demontaż, regeneracja i montaż odbywa się w tym samym miejscu. Niestety nie są to częste przypadki, a w świetle światowych tendencji do specjalizacji, nie należy się spodziewać, że będzie ich przybywać w tempie odpowiadającym potrzebom rynku.
Ważnym zatem jest stan wiedzy wśród warsztatów na temat właściwego demontażu, montażu turbosprężarek oraz ustalania przyczyn awarii. Ważnym jest również świadomość klientów, że często koszt wymiany turbosprężarki nie jest jednoznaczny z kosztami regeneracji i robocizny demontażu i montażu, ale musi też uwzględniać koszty inspekcji silnika, wymiany niektórych podzespołów, jak np. pompy oleju czy intercoolera.

Obrazek
Intercooler silnika z turbodoładowaniem po modyfikacjach przewodów dolotowych

Podnoszenie jakości usługi jest w tym wypadku jednoznaczne z "podnoszeniem poprzeczki" w sprawie jakości całego procesu wymiany turbosprężarki. Koszty niestety w większości musi ponieść klient. Z tym, że są to koszty jak najbardziej uzasadnione. Naprawa wykonana we właściwym zakresie da klientowi gwarancję długotrwałości i niezawodności pracy turbosprężarki.

Przeciętny użytkownik pojazdu turbodoładowanego niewiele wie na temat budowy, zasady działania i warunków pracy turbiny w jego aucie. Nie powinno to dziwić, bo czy przeciętny użytkownik komputera zna budowę i struktury hard i software.

Na poniższym zdjęciu widać to, czego użytkownicy pojazdów nie widzą w czasie jazdy. Często ich turbospreżarki wyglądają podobnie, tyle tylko, że ukryte pod maską silnika nie wyglądają tak spektakularnie.

Obrazek
Element, który jest pod maską silnika i pompuje powietrze to turbosprężarka ,a tak wygląda budowa i jego działanie w teorii

Dla żywotności turbiny (a co za tym reszty układu doładowania) istotne jest przestrzeganie kilku fundamentalnych zasad:

Obrazek
Temperatura silnika i turbosprężarki ma duży wpływ na jej żywotność

Przed obciążeniem turbosprężarki (tzn. gwałtownym przyspieszeniem samochodem) należy bezwzględnie zadbać o nagrzanie silnika. Ważne są pierwsze pokonywane kilometry po rozruchu silnika,
Przed wyłączeniem silnika, szczególnie po dynamicznej jeździe, czy jak to już się coraz częściej zdarza po jeździe drogami ekspresowymi i autostradami, bezwzględnie należy przechłodzić silnik - po zatrzymaniu się nie wyłączać silnika przez okres od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Okres ten zależny jest od stopnia rozgrzania turbosprężarki. Dłuższy czas studzenia potrzebują turbiny zamontowane w silnikach z zaplonem iskrowym (ZI),
Olej jakim jest zalany silnik musi być zgodny z zaleceniami producenta silnika/pojazdu,
Ilość oleju musi mieścić się w granicach minimum-maksimum. Przekroczenie którejkolwiek z granic może spowodować uszkodzenie turbospreżarki i silnika,
Przewody olejowe doprowadzające i odprowadzające olej do turbosprężarki muszą być drożne - bez zagięć i złogów brudu olejowego,
Należy unikać jazdy tylko na krótkich trasach. Jeździmy wtedy najczęściej z niedogrzanym układem turbodoładowania. Turbosprężarka nie ma możliwości dokonać "samooczyszczenia". Istotne jest to również dla układów zmiennej geometrii (VGT, Variable Geometry Turbochargers, VNT, Variable Nozzle Turbine). W czasie jazdy na krótkich odcinkach w układzie tym gromadzą się nagary uniemożliwiające pracę kierownic spalin w pełnym zakresie.
Należy przestrzegać okresów pomiędzy wymianą oleju (przebieg i czas - w zależności co pierwsze),
W czasie wymiany oleju należy wymienić filtr oleju. Warto tu pamiętać, że filtr odgrywa znaczacą rolę. Ma wpływ na czyszczenie/uzdatnianie oleju oraz na poziom ciśnienia oleju w silniku,
Silniki zasilane biodieslem powinny mieć skrócony o połowę okres pomiędzy wymianami oleju.

Obrazek
Biodiesel, a żywotność oleju silnikowego i terminy wymian oleju ze względu na turbosprężarkę

Rzadko kto również pamięta, że decydującą o żywotności turbiny jest sprawność czujników umieszczanych w różnych elementach silnika i osprzętu. Jakiekolwiek zakłócenia, które wpływają na skład mieszanki paliwowej (stosunek masy powietrza do masy paliwa) mogą skutkować uszkodzeniem turbosprężarki. Dla przykładu: zbyt uboga mieszanka powoduje m.in. podniesienie temperatury w komorze spalania. Wyższą temperaturę mają wtedy spaliny przepływające przez turbosprężarkę. Zbyt bogata mieszanka (tam gdzie jest za dużo paliwa w stosunku do powietrza) to niebezpieczeństwo niedopalania paliwa i przedostawania się go do miski olejowej. Obniża to właściwości oleju. jeżeli taki stan utrzymuje się przez kilkanaście godzin pracy silnika, to może doprowadzić do jego uszkodzenia. Obniżenie właściwości smarnych oleju pozbawia części trące w silniku osłony (filmu olejowego). A warto pamiętać, że wirnik w turbosprężarce może się rozpędzić do 200 000 obrotów/minutę (w niektórych samochodach nawet znacznie więcej).

Osobną ale ważną sprawą jest stan/sprawność układów wtryskowych. Dotyczy zarówno silników diesla (ZS) jak i benzynowych (ZI). Podlewanie paliwa przez niesprawne wtryskiwacze to początek końca sprawności turbosprężarki. Znacznie częściej dzieje się to w wypadku silników ZS. W czasie wyważania i doważania turbosprężarki "walczy" się o setne części grama. Nagary i wypalenia na kole turbiny niweczą ten trud.

Obrazek
wtryskiwacze diesla Common Rail silników z turbodoładowaniem

Obrazek
Benzynowy wtryskiwacz silnika z turbodoładowaniem firmy Bosch

Użytkownicy silników ZI, które są zasilane gazem muszą być świadomi, że oszczędniej będzie tylko, gdy ilość tego paliwa będzie odpowiednia dla określonego silnika i to dla wszystkich zakresów w jakich pracuje. W przeciwnym wypadku zubażanie mieszanki podniesie znacznie temperaturę spalin i oprócz gniazd zaworowych ucierpi też turbospreżarka."źródło: wrcs


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
|X|
Post: 19 kwie 2016, 17:28 
Offline

Rejestracja: 27 sty 2016, 13:03
Posty: 3
Miejscowość: Katowice
Dobrze działające wtryski to podstawa, bo potem wszystko się sypie, dlatego warto je kontrolować i w razie potrzeby zregenerować lub wymienić - wtryskiwacze common rail.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Wykres turbosprężarki - WTF???  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  0
 Jakiej firmy najlepsze części do regeneracji turbosprężarki  Budowa zasada działania układów turbodoładowania (turbosprężarki samochodowe)  Anonymous  15
 Olej w przewodach turbosprężarki  Audi turbosprężarki  Anonymous  2
 Sprzedam turbosprężarki do regeneracji  Sprzedam  wiatreo.pl  1
 Sprzedam 3 turbosprężarki AWX 130/140KM do regeneracji  Sprzedam  mario  0
Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group