TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 22 maja 2019, 12:48


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 03 lut 2013, 16:51 
Kupno samochodu używanego niesie za sobą wiele pułapek. Jedną z nich jest wybór odpowiedniej jednostki napędowej z turbo czy bez, a może jakieś inne kryterium..

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego pojazdu trzeba wszystko dokładnie przekalkulować. Obecnie przeszło 50 procent fabrycznie nowych pojazdów, jakie trafiają na rynki europejskie ma pod maską silnik wysokoprężny. Nowoczesne diesle kuszą wysoką kulturą pracy, dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. Czy jednak to, co przyciąga klientów do salonów sprawdza się również po kilku latach eksploatacji?

Główną zaletą nowoczesnych silników Diesla jest bardzo rozsądne obchodzenie się z paliwem przy zapewnieniu stosunkowo dobrych osiągów. Każdy doładowany diesel dysponuje wysokim maksymalnym momentem obrotowym, co przekłada się na pewną „żwawość” pojazdu. Turbodoładowanie sprawia, że niemal na każdym biegu silnik żwawo reaguje na wciśnięcie gazu, wielu ludzi twierdzi, że nowoczesne diesle są o wiele „elastyczniejsze” niż jednostki benzynowe. W rzeczywistości nie jest to prawdą, bowiem pojęcie „elastyczność” definiuje zdolność do wykonywania pracy w jak najszerszym zakresie prędkości obrotowej. W przypadku jednostek wysokoprężnych maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest nagle i w stosunkowo wąskim zakresie obrotów, więc stosowanie w tym przypadku słowa „elastyczność” jest niezbyt trafne. Dynamiczna jazda nowym dieslem wymaga bowiem zdecydowanie częstszego sięgania do lewarka zmiany biegów, niż ma to miejsce w silnikach benzynowych.

Zanim zdecydujemy się na zakup auta z jednostką wysokoprężną dokładnie zastanówmy się nad sposobem użytkowania naszego przyszłego pojazdu. Największe zalety diesli ujawniają się bowiem w pojazdach, które eksploatowane są głównie na długich trasach. Przy stałej prędkości obrotowej jednostki wysokoprężne zużywają najmniej paliwa, tego typu eksploatacja jest też optymalna z punktu widzenia żywotności silnika.

Niestety wielu ludzi, skuszonych niskim zużyciem paliwa, wybiera dla siebie auta z silnikami wysokoprężnymi, mimo że samochody mają być użytkowanie głównie w mieście. To błąd. Specyfika ruchu miejskiego jest dla nowoczesnego diesla niezwykle „męcząca”. Przejeżdżanie krótkich dystansów sprawia, że silnik rzadko kiedy osiąga temperaturę roboczą (pamiętajmy, że olej nagrzewa się zdecydowanie wolniej niż ciecz chłodząca, której temperaturę kontrolujemy dzięki wskaźnikowi na desce rozdzielczej), co niekorzystnie wpływa na żywotność. To jednak nie wszystko – w ruchu miejskim kierowca często korzysta z dużych przyspieszeń, co oznacza wytężoną pracę turbosprężarki oraz innych, niezwykle drogich w naprawie elementów, jak np. dwumasowe koło zamachowe. To właśnie te dwa elementy – turbosprężarka i koło zamachowe – są obecnie jednymi z najczęściej psujących się podzespołów w samochodach z silnikami wysokoprężnymi a ich naprawa, rzadko kiedy zamyka się w kwocie niższej niż 2,5 tys. zł.
Kupując kilkuletnie, używane auto z silnikiem wysokoprężnym trzeba liczyć się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia takiej usterki.

Obrazek
Tak potrafi dymić silnik diesla kiedy ma uszkodzona turbosprężarkę

Na tym jednak nie koniec. Nowoczesne jednostki wysokoprężne wyposażone są w wysokociśnieniowy wtrysk paliwa typu common rail. O ile na zachodzie Europy tego typu rozwiązania rzadko szwankują, o tyle w Polsce, gdzie olej napędowy często produkuje się odbarwiając olej opałowy, usterki wtryskiwaczy w nowoczesnych dieslach to prawdziwa plaga. Niestety, i w tym przypadku nie ma co liczyć na tanią naprawę. Wymiana jednego uszkodzonego wtryskiwacza może kosztować grubo powyżej tysiąca złotych.

Podsumowując – zanim zdecydujemy się na używany samochód z nowoczesnym dieslem pod maską, wszystko dokładnie przekalkulujmy. Jeśli w trasy wyjeżdżać będziemy tylko sporadycznie, a większość czasu auto spędzi wożąc nas pod mieście do pracy, wybór tego rodzaju jednostki napędowej może się okazać strzałem w kolano. Nawet jeśli diesel zużywać będzie na 100 km o dwa litry mniej paliwa niż silnik benzynowy, zakładając, że w ciągu roku przejeżdżać będziemy 15 tys. km, miesięcznie zaoszczędzimy zaledwie 100 zł! Zakładając, że zamierzamy jeździć samochodem przez trzy lata, na dieslu zaoszczędzimy więc 3600 zł. Mniej więcej tyle kosztuje naprawa uszkodzonego koła zamachowego, a to dopiero jedna z wielu kosztownych usterek, których wystąpienie w czasie trzech lat eksploatacji jest wysoce prawdopodobne.

Pamiętajmy również, że samochody z jednostkami wysokoprężnymi wyceniane są w ogłoszeniach drożej niż auta wyposażone w silniki benzynowe. Jest więc bardzo prawdopodobne, że decydując się na zakup diesla, sumarycznie, przez planowany okres eksploatacji, na paliwo i naprawy wydamy więcej, niż w przypadku wolnossącego silnia benzynowego o podobnej mocy.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Wymiana oleju i pocenie się turbo  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  1
 Turbo Schwitzer. Porady działanie kilka cennych uwag.  Schwitzer  Anonymous  1
 PEUGEOT 207 1.6 TURBO 150KM  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  1
 Wpływ turbosprężarki na silnik i jego osprzęt.  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  1
 Wadliwe turbosprężarki w Cooper S Turbo.  Mini turbosprężarki  Anonymous  2
Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group