TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 23 sie 2019, 15:13


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
 Tytuł: Turbodziura.
Post: 02 kwie 2013, 9:59 
„Turbodziura” czyli o czasie reakcji turbosprężarki.

Popularnie określane zjawisko „Turbodziury” to nic innego, jak opóźnienie turbosprężarki na zmianę położenia pedału przyspieszenia. Zjawisko to występowało już w pierwszych silnikach turbodoładowanych, a dzisiaj jest już praktycznie nie zauważalne. Na początek jednak, warto się zastanowić kiedy i dlaczego dochodzi do efektu turbodziury. Podczas pracy na biegu jałowym, silnik produkuje znacznie mniejsze ilości spalin niż podczas pracy na wyższych obrotach. W związku z tym, energia spalin jest również mniejsza co powoduje, że zespół wirników turbosprężarki obraca się z niską prędkością obrotową. W przypadku zmiany położenia pedału przyspieszenia, energia spalin wzrasta przez co turbosprężarka zaczyna tłoczyć powietrze pod wyższym ciśnieniem. Właśnie ten moment, jest określany jako opóźnienie działania turbosprężarki. W starszych już silnikach, takie zjawisko było bardzo powszechne. Po gwałtownym naciśnięciu pedału przyspieszenia, turbosprężarka potrzebowała dłuższej chwili, żeby zacząć działać wydajnie. Takie działanie turbodoładowania pogarszało krzywą charakterystykę silnika, gdyż wartości momentu obrotowego oraz mocy wzrastały gwałtownie dopiero od poziomu około średnich prędkości obrotowych silnika.
Obrazek
Jak widać konwencjonalna turbosprężarka miała spore opóźnienie względem nowych, stosowanych powszechnie.

Co wypływa więc na zjawisko turbodziury?

Bez wątpienia, przyczyną powstawania tego zjawiska jest turbosprężarka. W konwencjonalnych turbosprężarkach, bezwładność wirnika nie była priorytetem. Co raz to większe doładowanie realizowano poprzez zwiększenie wirnika sprężarki, co odbywało się kosztem wagi samego wirnika. Natomiast, im mniejsza jest waga wirnika, tym mniejszy jest moment bezwładności. Mniejszy moment bezwładności zespołu wirników z kolei oznacza, że taki zespół może szybciej uzyskać odpowiednią prędkość obrotową - zadane ciśnienie doładowania. Producenci turbosprężarek zaczęli więc od stopniowego zmniejszania wagi wirników poprzez zmniejszanie ich rozmiarów, kosztem ich wydajności. Przełomowym krokiem było zastosowanie zupełnie nowych materiałów, z których zaczęto tworzyć wirniki do turbosprężarek. Dzięki zmniejszeniu masy wirników, można zaprojektować większy wirnik, a jego masa i tak pozostaje mała. Mniejsza bezwładność wirnika przy zachowaniu niskiej masy, odbiła się bardzo pozytywnie na krzywą przebiegu momentu obrotowego/mocy. Z czasem, producenci zaczęli tworzyć co raz to bardziej wymyślne konstrukcje wirników, o różnych kształtach łopatek, różnemu ich nachyleniu itp. Z pewnością kształt wirnika przyczynił się również, do skutecznego zmniejszania momentu opóźnienia turbosprężarki.
Obrazek
Nowe wirniki mają łopatki o różnych kątach nachylenia.

Jednak największą skuteczność w zmniejszaniu turbodziury, osiągnięto poprzez zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic. Bardzo przemyślana konstrukcja, która jest sterowana elektronicznie. Jest wbudowana w korpus turbosprężarki po stronie gorącej. Ma na celu odpowiednie regulowanie prędkością obrotową turbosprężarki, niezależnie od prędkości obrotowej silnika. To rozwiązanie przyczyniło się do zmniejszenia opóźnienia turbosprężarki praktycznie do minimum. Wykres przedstawiony wyżej pokazuje, jak turbosprężarka VTG reaguje na agresywną zmianę położenia pedału przyspieszenia.
Obrazek
Zmienna geometria spowodowała znaczne rozpowszechnienie turbosprężarek.

Oczywiście, na skuteczne zmniejszanie bezwładności zespołu wirników, wpływ miały również inne elementy jak np. łożyska kulowe, specjalne konstrukcje układów dolotowych i wydechowych, mniejsza masa wałka głównego.
Nie ma róży bez kolców, jak to się przyjęło mówić. Kierownice zmiennej geometrii mają tendencję do bardzo szybkiego blokowania się, na skutek nagromadzonego nagaru. W ekstremalnych przypadkach, dochodzi nawet do ich urwania. Również wirniki, które mają być niby wytrzymalsze, ulegają uszkodzeniu.

Końcem końców, turbosprężarka zawsze była najskuteczniejszym urządzeniem, dzięki któremu można uzyskać wzrost mocy i momentu obrotowego. Rozpowszechniona dzięki zastosowaniu zmiennej geometrii, wydaje się być pieśnią przyszłości w motoryzacji.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Turbodziura BMW problem nie taki prosty, a rozwiazanie..  BMW turbosprężarki  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

cron regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group