TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 19 lip 2019, 9:54


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 17 mar 2013, 14:05 
Chłodzenie powietrza doładowującego - chłodnica powietrza turbosprężarki inaczej intercooler.

Doładowanie silników spalinowych odbywa się przy znacznych ciśnieniach powietrza (z wyjątkiem doładowania dynamicznego), co powoduje określone trudności eksploatacyjne. Podczas sprężania politropowego następuje znaczny wzrost temperatury powietrza, do wartości 50 ÷ 170◦C. Powoduje to zmniejszenie efektu doładowania w wyniku zmniejszenia masy powietrza doładowującego. Dlatego też, aby uzyskać najkorzystniejsze warunki pracy silnika doładowanego, należy schłodzić to powietrze.
Stopień nagrzania powietrza w sprężarce jest istotnym wskaźnikiem, gdyż przez zmianę jego gęstości wpływa na współczynnik napełnienia i pozwala podjąć ewentualną decyzję o stosowaniu chłodzenia powietrza doładowującego. Chłodnicę powinno się dobierać na podstawie wskaźników konstrukcyjnych, termodynamiczno-technicznych oraz eksploatacyjno-ekonomicznych.
Do chłodzenia powietrza doładowującego w silnikach samochodowych stosuje się najczęściej chłodnie powietrze-powietrze (intercooler). Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa eksploatacyjnego oraz tym, że możliwe do uzyskania spadki temperatury wynoszą 60 ÷ 65◦C. W przypadku uszkodzenia delikatnego rdzenia chłodnicy w takim rozwiązaniu do silnika będzie dopływało jedynie mniej powietrza. W przypadku zastosowania chłodnicy powietrze doładowujące-woda, pęknięcie rdzenia spowoduje dostawanie się wody do przestrzeni roboczej silnika i w konsekwencji awarię silnika. Ponieważ temperatura cieczy chłodzące wynosi około 80◦C, powietrze można schłodzić jedynie do temperatury 90 ÷ 100◦C. W związku z tym rozporządzalny spadek temperatury wynosi jedynie 40◦C.
Do najważniejszych czynników konstrukcyjnych mających wpływ na dobór chłodnicy należy zaliczyć:
- stosunek powierzchni wymiany ciepła do objętości wymiennika,
- stosunek masy chłodnicy do jego objętości,
- stosunek swobodnej powierzchni przepływu powietrza do powierzchni czołowej chłodnicy.
Z kolei do czynników termodynamicznych należy zaliczyć:
- współczynnik przenikania ciepła,
- wydajność chłodzenia na jednostkę objętości chłodnicy,
- wydajność chłodzenia na jednostkę masy chłodnicy,
- opory przepływu chłodnicy,
- stosunek ciepła wymienionego przy różnicy temperatur 1K do mocy niezbędnej do wymuszenia przepływu powietrza.

Zgodnie z zaleceniami przedstawionymi wyżej najczęściej stosuje się pakiety rur z żebrami płytowymi. Grubość żeber waha się w granicach 0,1 ÷ 0,25 mm, a podziałka użebrowania 2 ÷ 2,75 mm.
Dla przykładu podczas doładowania silnika o mocy 73,6 kW przy sprężu równym 1,2, a więc niezbyt dużym, powietrze nagrzewało się w sprężarce odśrodkowej do 138◦C w temperaturze otoczenia t0 = 20◦C.zrodlo Doładowanie silników

Obrazek

(schemat chłodzenia powietrza doładowującego)


Obrazek

schemat przewodów (węży) powietrza od turbosprężarki do intercoolera


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Czy to normalne, że turbosprężarka "piszczy"?  Kia turbosprężarki  Anonymous  2
 500 1.3 D MultiJet problem z turbosprężarką.  Fiat turbosprężarki  Anonymous  3
 Regenerowana czy nowa turbosprężarka?  Budowa zasada działania układów turbodoładowania (turbosprężarki samochodowe)  Anonymous  2
 Masowy przepłwomierz powietrza do 2.0 HDi 138 KM  Sprzedam  assclown  0
 Jaka turbosprężarka jest w 1.9 JTD?  Alfa Romeo turbosprężarki  Anonymous  4
Szukaj:
Przejdź do:  

cron regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group