TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 28 paź 2021, 13:24


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 18 lis 2012, 20:29 
Wraz z nowym silnikiem nadciągają duże zmiany w metodologii i filozofii projektowania silników przez BMW. Przez długie lata, trochę pod prąd rozwijającym się trendom, nie zważając na działania konkurencji, BMW było wierne tradycji wydajnych, dopracowanych w najdrobniejszych szczegółach i inżynieryjnie zadziwiających konstrukcjach. Mimo upowszechniania się technologii doładowania i jej szerokim zastosowaniu w konkurencyjnych pojazdach (m.in. w prostej linii Audi lub Mercedesa), BMW stało przy swoim i wciąż doskonaliło swoje silniki, próbując wycisnąć ostatnie poty z jak najmniejszych pojemnościowo jednostek.
Obrazek
Kolejne turbodoładowane silniki benzynowe pojawiają się regularnie od 2007 roku, lecz dopiero teraz, konserwatywna i wierna historii BMW „M-Technik” odpowiedzialna za najszybsze modele BMW, ogłosiła swój pierwszy współczesny model z technologią podwójnego turbodoładowania. Mowa tutaj o silniku który będzie montowany w modelach X6 M oraz X5 M od połowy bieżącego roku…

Nowy silnik bazuje na 4,4 litrowym silniku V8 o symbolu N63, stosowanym w modelach 750i oraz X6 xDrive50i. Został on przebudowany, wzmacniając głowice cylindrów do standardów znanych z dieseli, które mają wytrzymać nowe ciśnienia i naprężenia. A nowe ciśnienia są generowane przez dwie sprężarki typu Twin-Scroll, które przy maksymalnej mocy generują 21 psi (prawie 1,5 atmosfery, dla porównania ciśnienie popularnych silników diesel-a nie przekracza 15 psi, a dwie turbiny w Porshe Cayene Turbo S generują 27 psi).

Budowa turbosprężarki Twin-Scroll jest niezwykle ciekawa. Jej przekrój można zobaczyć na poniższym zdjęciu:

Obrazek

Różnicą w porównaniu ze standardową turbosprężarką jest podział kanału wokół wirnika turbiny na dwie części. Spaliny wprowadzane są do kanałów z dwóch źródeł. Aby zasilać dwie takie turbosprężarki BMW opracowało tzw. CCM (ang. Cylinder-bank Comprehensive Manifold) czyli rozbudowany kolektor wydechowy który łączy cylindry z turbinami w następujący sposób:
Obrazek
Najważniejszy jest sposób połączenia – łączone są cylindry 1+6, 2+8, 3+5 oraz 4+7.
Obrazek
Odpowiednie kanały zostały optymalnie ukształtowane pod względem długości i średnicy przewodu. Kolektor CCM pozwala na wyeliminowanie powszechnych wad turbodoładowania, spowodowanych nierównych cyklem spalania. W tradycyjnym silniku turbina jest napędzana pulsami gazów wydechowych, które zależne są od cyklu pracy tłoków – pojawia się ciśnienie zwrotne oraz opóźnienia. Dzięki zastosowaniu dwóch kanałów zasilania w każdej turbosprężarce i połączeniu ich z wymienionymi powyżej kombinacjami cylindrów, obie turbosprężarki w silniku BWM są regularnie zasilane przez gazy przy każdym obrocie wału o 90 stopni.
Cykl zasilania obu kanałów turbiny został przedstawiony kolorami na poniższym obrazku:

Obrazek

Kolektor wraz z turbinami znajduje się dokładnie w środku V silnika. Bliskość bloku silnika oznacza zagrożenie przegrzania układu, dlatego BMW zapowiedziało zainstalowanie dodatkowych systemów chłodzenia, które będą aktywowane w przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury.

Obrazek

Ponadto BMW po raz pierwszy w modelu typu M Power zastosowało technologię bezpośredniego wtrysku (stosowaną powszechnie m.in. w silnikach FSI Audi/Volkswagen):

Obrazek

Powyższe zabiegi mają wg BMW zapewnić nieprzerwany strumień momentu obrotowego 678 NM w zakresie od 1500 do 5650 obrotów/min. Maksymalna moc silnika w wersji, która będzie montowana w BMW X6 M oraz X5 M to 555 KM. Obecne informacje na temat silnika podane są w kontekście dużych samochodów SAV, lecz silnik ten będzie podstawą dla innych sportowych modeli które będa wprowadzane w ciągu najbliższych kilku lat. Nie wiadomo m.in. nic na temat maksymalnych obrotów, lecz patrząc na wykres momentu obrotowego widać wyraźnie, że BMW nie pokazało pełnych możliwości silnika i ogranicza jego osiągi elektronicznie.

Obrazek

Według informacji jakie uzyskał BimmerFile, przedstawione technologie CCM oraz turbosprężarki Twin-Scroll będą stopniowo znajdowały swoje miejsce również w tańszych modelach BMW. W chwili obecnej w grupie BMW turbiny tego typu są wykorzystywane tylko w MINI Cooper S oraz wersji specjalnej MINI John Cooper Works.

Obrazek


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z .
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Czy to normalne, że turbosprężarka "piszczy"?  Kia turbosprężarki  Anonymous  2
 500 1.3 D MultiJet problem z turbosprężarką.  Fiat turbosprężarki  Anonymous  3
 Regenerowana czy nowa turbosprężarka?  Budowa zasada działania układów turbodoładowania (turbosprężarki samochodowe)  Anonymous  2
 Jaka turbosprężarka jest w 1.9 JTD?  Alfa Romeo turbosprężarki  Anonymous  4
 KKK turbospręzarka. Eksploatacja, budowa, działanie...  KKK  Anonymous  2
Przejdź do:  

cron > • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group