TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 25 wrz 2017, 11:39


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 18 lis 2012, 18:25 
Doładowanie wielosprężarkowe - od twin-turbo po Twincharger
Nie zawsze jedna sprężarka wystarczy. Producenci coraz częściej łączą je w układy - w poszukiwaniu lepszych osiągów, korzystniejszej charakterystyki silnika, czy niższego zużycia paliwa. Oto krótki przewodnik po współczesnych konstrukcjach doładowania silników spalinowych.

Turbodoładowanie równoległe (twin-turbo)
Najczęściej jest stosowane w silnikach widlastych, gdzie na każdy rząd cylindrów przypada jedna turbosprężarka. Dzięki temu przewody wydechowe mogą być krótsze, co ogranicza "turbodziurę". Każdy turbozespół jest zasilany autonomicznie, przez połowę cylindrów. Oznacza to dobre wykorzystanie energii kinetycznej spalin - cylindry są grupowane po 3 (V6, V12 przy twin-scroll) lub po 4 (V8).

Doładowanie szeregowe (wielostopniowe)
Tu spaliny z wirnika jednej turbiny trafiają na kolejną, podobnie dzieje się z powietrzem, które przechodzi kolejno przez kilka sprężarek. Doładowanie szeregowe stosowane jest gdy potrzebujemy bardzo wysokiego ciśnienia - na poziomie raczej nie spotykanym w "cywilnych" samochodach (np. 4 bary).
Czasami w ten sposób łączone są turbosprężarki ze sprężarkami mechanicznymi - w okrętowych dwusuwach sprężarka mechaniczna jest konieczna do rozruchu silnika.
Intercooler może się znajdować nie tylko za sprężarkami, ale także pomiędzy nimi (gdy są dwa lub więcej).

Zakresowe doładowanie równoległe
W tym przypadku mamy dwie turbosprężarki (lub więcej), z których przy niskich obciążeniach, pracuje tylko jedna. Dopiero przy "głębszym wciśnięciu gazu" otwiera się zawór doprowadzający spaliny do drugiej. Turbosprężarki mogą być różnych rozmiarów. Rozwiązanie to (z dwoma turbosprężarkami o stałej geometrii) jest korzystniejsze, a jednocześnie niewiele droższe od jednej turbosprężarki, ale o zmiennej geometrii kierownic spalin.
Szczególnym przypadkiem jest diesel 3.0 V6 zastosowany w Jaguarze. Tam rolę sprężarki "do niskich obciążeń" pełni duża turbosprężarka o zmiennej geometrii. Dopóki nie skorzystamy z pełnych osiągów, silnik Jaguara będzie zasilany jak słabsza jednostka z jedną sprężarką.

Obrazek

Turbodoładowanie szeregowo-równoległe (Variable Twin Turbo)
Opracowany przez BorgWarner system R2S składa się z dwóch różnych turbosprężarek o stałej geometrii. Pracują one przez cały czas, ale zależnie od obciążenia, odpowiednie zawory zmieniają przepływ gazów.

Obrazek

Przy niskich obciążeniach spaliny wpływają na wirnik małej turbiny, tam tracą większość energii. Potem przechodzą przez wirnik dużej turbiny, ostatecznie się rozprężając. Z kolei powietrze najpierw jest lekko sprężane w dużej sprężarce, a potem silnie w małej - mała część zadania należy do dużej turbosprężarki.
Przy dużych obciążeniach, gdy mniejsza turbosprężarka staje się zbyt mało wydajna, otwierają się odpowiednie zawory i obie turbosprężarki pracują równolegle.
To rozwiązanie znalazło miejsce w rzędowych silnikach Diesla, pierwszy był 3.0 R6 BMW. Trudne je natomiast zabudować w silnikach widlastych - podobno dlatego nie znalazło zastosowania w Jaguarze...
Podobnym rozwiązaniem jest układ Triturbo z Mercedesa SLK 320 CDI. Widlasty diesel jest wyposażony w trzy turbosprężarki, dwie małe po bokach i dużą w środku. Zasadniczą różnicą jest całkowite odcięcie małych turbosprężarek przy wysokich obciążeniach.

Doładowanie Twincharger
Twincharger to handlowa nazwa szeregowego układu turbosprężarki i sprężarki mechanicznej, z możliwością odłączenia tej drugiej. W przeciwieństwie do turbodoładowania szeregowo-równoległego znajduje on zastosowanie w silnikach z zapłonem iskrowym.
Pierwszym silnikiem realizującym pełną koncepcję Twincharger był Nissan MA09ERT o pojemności 930 ccm z 1988 roku. Sposób jego doładowania jest podobny do 1.4 TSI Twincharger (1390 ccm, rok 2005), różnica polega w kolejności sprężarek - u VW najpierw Roots, potem turbosprężarka, u Nissana odwrotnie.
Silnik Nissana pojawił się zbyt wcześnie, gdy technika nie była na to gotowa... Sprężarka Rootsa o dwóch prostych łopatach na wirnik i niski stopień sprężania 7,7 wyglądają dziś archaicznie i owocują jednostkowym zużyciem paliwa 347 g/kWh (obecne benzynowe turbo DI mają ok. 240 g/kWh).

Obrazek

Reaktywacja pomysłu, dzięki sprężarce o trzech skręconych łopatkach na wirnik i stopniowi sprężania 10 (dzięki bezpośredniemu wtryskowi), okazałą się sukcesem VW. Podobnie jak w Nissanie, intercooler i przepustnica znajdują się za układem sprężarek.
Przy niskich prędkościach obrotowych (oczywiście gdy obciążenie jest wystarczająco wysokie) powietrze przypływa najpierw przez sprężarkę Rootsa, potem przez turbosprężarkę. Przy wysokich sprzęgło elektromagnetyczne odłącza sprężarkę mechaniczną, a dodatkowy zawór otwiera kanał obejściowy - powietrze przepływa tylko przez turbosprężarkę.

Lepszy Twincharger czy Variable Twin Turbo?
Charakterystyka silnika Twincharger nie będzie lepiej wyglądać na papierze - może być nawet gorsza z uwagi na pobór mocy przez sprężarkę mechaniczną.
Diabeł tkwi w szczegółach. Taka charakterystyka nie odzwierciedla tego co się stanie po nagłym "wciśnięciu gazu". Czas skoku z np. 200 na 400 Nm przy 2000 obr/min w silniku turbodoładowanym może trwać nawet kilka sekund. Dodatkowo poniżej ok. 1500 obr/min ciśnienie doładowania będzie bardzo niskie. Wtedy do gry wchodzi też czynnik psychologiczny - kierowca wiedząc że można zgasić silnik przy ruszaniu i że posiada* on "turbodziurę" będzie utrzymywał jednostkę na wyższych obrotach. A to musi się odbić na zużyciu paliwa.
Człowiek jeżdżący samochodem z silnikiem ze sprężarką mechaniczną nie będzie miał oporów z używaniem zakresu 1000-2000 obr/min. Z kolei przy jeździe autostradowej aktywna będzie tylko turbosprężarka z korzyścią dla sprawności silnika.
Dlatego Twincharger ma zastosowanie tam, gdzie liczy się dobra reakcja na "dodanie gazu", czyli w silnikach benzynowych. W przypadku silników ZS mamy do czynienie z dużymi masami ruchomymi i zwłoka układu doładowania jest tylko jednym z głównych czynników wpływających na reakcję silnika. Stąd doładowanie szeregowo-równoległe wydaje się tu wystarczające.

Małe turbosprężarki mają co prawda niższe momenty bezwładności, ale pracują z wyższymi prędkościami obrotowymi, czyli będą podlegać wyższym przyspieszeniom kątowym. Nie zawsze, choć w większości przypadków, mniejsza turbosprężarka oznacza mniejszą "turbodziurę"... zrodlo blogspot com


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
|X|
Post: 09 paź 2013, 15:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 wrz 2013, 17:45
Posty: 1
Miejscowość: Wrocław
Rozwiązanie jest dobre, jednakże przekłada się mocno na spalanie i zużycie paliwa. Tutaj warto to dobrze rozważyć, czy chcemy kopciucha :)


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Wymiana oleju i pocenie się turbo  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  0
 Turbo Schwitzer. Porady działanie kilka cennych uwag.  Schwitzer  Anonymous  1
 PEUGEOT 207 1.6 TURBO 150KM  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  1
 Wadliwe turbosprężarki w Cooper S Turbo.  Mini turbosprężarki  Anonymous  2
 Problem z turbo w Audi A4 1,8T 1999r.  Audi turbosprężarki  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group