TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 23 sty 2018, 18:07


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 19 kwie 2013, 10:19 
Zmienna geometria kierownic w turbosprężarce ma za zadanie regulować prędkość obrotową zespołu wirników turbosprężarki niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Podczas pracy silnika na niskich prędkościach obrotowych, kierownice ustawiają się w taki sposób, by kąt wpadania spalin na łopatki był jak największy. Skutkuje to wzrostem prędkości obrotowej turbosprężarki a tym samym jej sprężania.
Obrazek
Ustawienie kierownic zależnie od prędkości obrotowej silnika.

Zauważyć możemy na załączonym obrazku, że podczas silnika na wysokich prędkościach obrotowych, kierownice ustawiają się tak, aby kąt natarcia spalin na łopatki turbiny był jak najmniejszy. Jest to swoiste zabezpieczenie przed nadmierną prędkością turbosprężarki a także przed przekroczeniem maksymalnego zadanego ciśnienia.

Jakie korzyści wynikają więc z tego rozwiązania?
Bez cienia wątpliwości, zmienna geometria kierownic przyniosła olbrzymie korzyści. Zużycie paliwa zmalało, emisja szkodliwych składników spalin zmalała a co najważniejsze, udało się zminimalizować tzw. turbodziurę, a więc opóźnienie zespołu turbosprężarki na nagłą zmianę pozycji pedału przyspieszenia. Sprawność silnika przez zastosowanie takiej turbosprężarki również wzrosła, gdyż jeszcze efektywniej wykorzystuje się spaliny w procesie napędu turbosprężarki.
Obrazek
Wykres porównujący turbosprężarkę ze zmienną geometrią do innych rozwiązań doładowania.

Jest jednak ale...
Jak każda część mechaniczna, kierownice o zmiennej geometrii są podatne na uszkodzenia. Powszechne ich stosowanie skutkuje tym, że coraz to więcej można usłyszeć o szybko uszkadzających się turbosprężarkach. Bardzo często awaria takiej turbosprężarki kończy się na szczęście tylko na zablokowaniu się kierownic o zmiennej geometrii. Taka sytuacja ma szczególne miejsce w przypadku silników wysokoprężnych, które emitują dodatkowo sadzę. To ona przyczynia się do zablokowania i zatarcia kierownic w turbosprężarce, co uniemożliwia regulację jej prędkości/wydatku. Objawami takiego stanu rzeczy jest najczęściej odczuwalny brak mocy a czasem nawet zbyt duża moc (zablokowanie się kierownic zmiennej geometrii w pozycji maksymalnego wydatku). Wtedy też najczęściej silnik przechodzi w tryb awaryjny aby nie dopuścić do poważnego uszkodzenia.
W ekstremalnych przypadkach dochodzi również do urwania się łopatki zmiennej geometrii, co może poważnie uszkodzić naszą turbosprężarkę.
Obrazek
Zapieczone łopatki zmiennej geometrii.

Jak sobie poradzić z zablokowaną regulacją geometrii kierownic?
Niestety, by móc prawidłowo oczyścić i odblokować łopatki zmiennej geometrii, należy turbosprężarkę zdemontować z samochodu a następnie rozebrać na części. Dopiero wtedy można prawidłowo i dokładnie oczyścić wszystkie powierzchnie z nagromadzonego nagaru/sadzy. Nie polecamy czyścić samemu nawet wirnika turbiny bądź sprężarki. Zostawiają na jednej łopatce więcej brudu niż na innej może przyczynić się nieprawidłowego wyrównoważenia wirnika, co skutkuje uszkodzeniem łożysk a nawet wirnika i wałka głównego. Pamiętajmy, że wirniki są bardzo dokładnie wyrównoważane na specjalnych maszynach, dlatego czyszczenie zlećmy profesjonalnemu warsztatowi, który zajmuje się regeneracją turbosprężarek.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
|X|
Post: 13 lis 2015, 15:58 
Offline

Rejestracja: 13 sie 2015, 12:15
Posty: 27
Miejscowość: Warszawa
Ciężko się z tym nie zgodzić, tak precyzyjne urządzenie jakim jest zmienna geometria pracujące w trudnych warunkach jest podatne na uszkodzenia. Jednak z punktu widzenia kierowcy komfort jazdy jest nieporównywalny- wiem to z własnego doświadczenia. Efekt turbodziury jest właściwie nieodczuwalny, auto generuje wysoki moment obrotowy już od niskich obrotów silnika. Generalnie wypada lepiej pod każdym względem. Należy też wspomnieć że przy odpowiedniej eksploatacji wyżej wymienione usterki zdarzają się dosyć rzadko.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Jakiej firmy najlepsze części do regeneracji turbosprężarki  Budowa zasada działania układów turbodoładowania (turbosprężarki samochodowe)  Anonymous  15
 Czy to normalne, że turbosprężarka "piszczy"?  Kia turbosprężarki  Anonymous  2
 Olej w przewodach turbosprężarki  Audi turbosprężarki  Anonymous  2
 Sprzedam turbosprężarki do regeneracji  Sprzedam  wiatreo.pl  1
 Sprzedam 3 turbosprężarki AWX 130/140KM do regeneracji  Sprzedam  mario  0
Szukaj:
Przejdź do:  

regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group