TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 08 gru 2016, 7:51


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 07 kwie 2013, 17:46 
Jakie są objawy zatartego łożyska turbiny, turbosprężarki, czy warto regenerować turbosprężarkę , czy kupować nową to dylemat, który często dotyka nas kiedy mamy uszkodzona turbinę.

Coraz częściej producenci aut, chcąc podwyższyć moc mniejszego silnika, stosują turbosprężarki. Dzięki nim nawet samochód z niewielką pojemnością motoru ma stosunkowo dużą moc i przyzwoity moment obrotowy. Niestety, turbosprężarki nie są wieczne. Kupując doładowane auto na rynku wtórnym, musimy liczyć się z tym, że najprawdopodobniej koszty naprawy lub wymiany turbosprężarki nas nie ominą.

Najczęstszymi przyczynami awarii są wady fabryczne i błędy eksploatacyjne użytkowników. Jednak czasem zdarza się tak, że doładowanie zawodzi z powodu wyeksploatowania. Dziś przedstawimy Wam przyczyny awarii tego urządzenia. Sprawdzimy, jakie są najczęstsze uszkodzenia tego elementu. Zobaczymy również, czy każdą turbosprężarkę można zregenerować.

Obrazek
Rozgrzana turbosprężarka silnika samochodu osobowego( zatarcie łożyska turbiny to kwestia sekund)

Przyczyny awarii turbosprężarki
W większości przypadków powodem problemów z doładowaniem są zaniedbania użytkownika, od którego kupiliśmy auto. Najważniejszym elementem turbo jest wirnik, na którym znajdują się następujące elementy: z jednej strony turbina, która napędzana jest strumieniem spalin, z drugiej – sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika. W niektórych pojazdach wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę.

W tym czasie turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. W związku z tym musi być odpowiednio chłodzona i smarowana, za co odpowiada doprowadzany pod ciśnieniem olej. Jeśli od razu po włączeniu silnika będziemy wkręcać go na wysokie obroty, wówczas olej nie zdąży dobrze rozprowadzić się po elementach turbosprężarki, co spowoduje, że będzie pracowała na sucho, zacierając łożyska wirnika.

Obrazek
Turbosprężarka

Równie nierozważnym przyzwyczajeniem jest zbyt szybkie wyłączanie silnika. Po przekręceniu kluczyka na ”0” turbina nadal się kręci, ale pompa już nie dostarcza do niej oleju. Pamiętajmy, że nawet krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Ponadto w tej sytuacji dochodzi również do zwęglenia oleju, który zapycha urządzenie i powoduje uszkodzenie łożysk ślizgowych.

Optymalny czas, jaki powinniśmy odczekać przed wyłączeniem turbodoładowanego motoru, to 30 sekund. Jeśli chcemy przedłużyć okres żywotności naszej turbosprężarki, powinniśmy wymieniać olej częściej, niż zaleca producent. Jeśli według instrukcji taki zabieg zalecany jest po 30 000 km, zróbmy to przy 20 000 km. Z każdym przejechanym kilometrem w naszym oleju wzrasta ilość różnego rodzaju opiłków i sadzy, które powstają w wyniku pracy jednostki napędowej. Co ważne, zawsze stosujmy olej zalecany przez producenta.
Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek

Najbardziej powszechne awarie to zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, co zwiększa tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Taki stan rzeczy często doprowadza do pęknięcia tak przegrzanego wałka. Niekiedy bywa tak, że do turbiny dostaje się opiłek metalu lub inne ciała stałe, które blokują wirnik, wyginając i łamiąc łopatki.

Tak zniszczone wirniki nie wytwarzają właściwego ciśnienia, przyśpieszając zużycie łożysk. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii dochodzi do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami. W tego typu urządzeniach zdarzają się również awarie specjalnych dźwigienek, przez co łopatki pracują przy niewłaściwym nachyleniu. Czasem za sterowanie skrzydełkami wirnika odpowiedzialny jest podciśnieniowy siłownik, który na skutek korozji lub innego uszkodzenia po prostu przestaje działać.

Wałek wirnika smarowny olejem uszczelniony jest z dwóch stron metalowymi pierścieniami, jednak wraz z upływem czasu coraz więcej oleju ucieka z turbosprężarki do układu dolotowego i wydechowego. W przypadku nieregularnego serwisowania oleju traci on swoje właściwości przez zanieczyszczenia, powodując zacieranie się łożyska i degradację uszczelnienia.

Obrazek
Przekrój turbosprężarki

Wymieniać czy regenerować?
W większości przypadków regeneracja turbosprężarki jest możliwa. Dobór wirnika czy przetoczenie łożysk to tylko kwestia znalezienia odpowiedniego warsztatu. Koszt regeneracji zależy od stopnia zużycia turbosprężarki. Podstawowy pakiet takiej usługi obejmuje wymianę łożysk i uszczelnień, cena wynosi około 700 złotych. Jeżeli okaże się, że zniszczony jest wirnik, wówczas nasz budżet uszczupli się o około 1500 złotych.

Obrazek
wysokoobrotowa wyważarka TBsonio firmy Schenck do regeneracji turbosprężarek samochodowych

Obrazek
Obsługa urządzenia wyważarki turbosprężarek Schenck TBsonio TBkomfort

Obrazek
wyważarka wirników Schenck turbosprężarek bardzo dużej dokładności wyważania wirników turbin TBcomfort

Wysokoobrotowa wyważarka do rdzeni turbosprężarek Schenck

Ergonomiczna koncepcja urządzenia dla prostej i bezpiecznej obsługi
Perfekcyjne wyważanie wysokoobrotowe rdzeni turbosprężarek do 16 kg
Maszyna bardzo łatwa w transporcie i instalacji – wystarczy prąd i sprężone powietrze
Ochrona przed hałasem – nie jest konieczne podejmowanie dodatkowych środków ochrony przed hałasem
Bezpieczeństwo – odpowiada najnowszej dyrektywie maszynowej i tym samym obecnie najwyższym standardom bezpieczeństwa
CAB 950 SmartTouch zapewnia prostą obsługę z zachowaniem najwyższej wydajności techniczno-pomiarowej
Pomiar niewyważenia w całym zakresie obrotów – nie pomiar punktowy, nie stałe obroty
Perfekcyjne urządzenie pomocnicze do osadzania w łożyskach z zachowaniem wysokiej precyzji pozycjonowania

Charakterystyka wyważarek Schenck

Bieg prawie pozbawiony drgań – długi okres eksploatacji: w końcowej fazie naprawy rdzeń turbosprężarki przy pomocy sprężonego powietrza jest testowany i wyważany w warunkach zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji. Dopiero wtedy turbosprężarka posiada tak niewielkie niewyważenie resztkowe, że jakościowo praktycznie nie odbiega od poziomu fabrycznie nowej turbiny.

Naprawa turbosprężarki to kompleksowy wielostopniowy proces wyważania. Powodem dla którego naprawa turbin wymaga zaawansowanych technologii jest elastyczne zachowanie się wirników, wysokie obroty wyważania i wymagana dokładność. Przy wykorzystaniu najnowszej koncepcji pomiarowej TBsonio umożliwia sprawdzenie parametrów dynamicznych turbiny w całym zakresie a następnie podaje dokładnie wartość masy niewyważenia do korekcji. Dzięki temu urządzenie posiada wydajność i dokładność pomiarową porównywalną z naszymi maszynami produkcyjnymi. Państwa korzyść: szybka i precyzyjna kompensacja.

Maszyna jest standardowo wyposażona w układ pomiarowy CAB950 SmartTouch.

Zalety wyważarek i doważarek Schenck
SilenceLine – wyjątkowe wytłumienie szumów

Gdy turbosprężarka eksploatowana jest w zakresie obrotów roboczych powstaje bardzo głośny odgłos o wysokiej częstotliwości – w szczególności, gdy w grę wchodzi jeszcze niewyważenie. Dzięki naszej koncepcji SilenceLine, która obejmuje wielorakie środki pozwalające na redukcję hałasu podczas eksploatacji, poziom hałasu TBsonio jest niższy od wartości 67dB – dzięki temu można użytkować obydwa urządzenia bez podejmowania dodatkowych środków ochrony przed hałasem.
Genialne rozwiązanie – bezdotykowe urządzenie pomocnicze

Wystarczy namagnesować wirnik i już można rozpoczynać przebieg pomiarowy. Nasz bezdotykowy czujnik SR70 skanuje magnetycznie umieszczoną skalę kątową i wskazuje Państwu dokładnie położenie niewyważenia – znacznie dokładniej niż dotychczas i absolutnie bez zużycia elementów.

TBsonio oraz TBcomfort stanowią podstawowy zestaw maszyn do regeneracji turbosprężarek.

Regeneracja turbosprężarki

Naprawa solidnie zniszczonej turbosprężarki, np. z pękniętym korpusem, winduje kwotę usługi do 2000 złotych. Niestety, wtedy naprawa staje się nieopłacalna. Problemy z regeneracją pojawiają się w przypadku turbosprężarek o zmiennej geometrii łopatek. Producenci teoretycznie nie przewidują ich naprawy.

Są jednak serwisy, które przy użyciu nieoryginalnych części przeprowadzają takie operacje. Tego typu zabieg wymaga od mechaników dużego profesjonalizmu, ponieważ ustawienie sterowania wydajności turbiny to nie lada wyzwanie. Jeżeli jednak zdecydujemy się wymienić całe urządzenie na nowe, ceny mogą wahać się od 1800 do 3500 złotych.zrodlo autokult pl


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
|X|
Post: 28 sty 2016, 12:07 
Offline

Rejestracja: 13 sie 2015, 12:15
Posty: 27
Miejscowość: Warszawa
Jedną z ważnych elementów eksploatacji turbosprężarki jest wymiana oleju. Każdy zorientowany w temacie mechanik wie, że olej ma trwałość maks. 15 tys. km, a tymczasem normą stają się wymiany co 20 tys. km i więcej. Stary olej nie służy silnikowi, a tym bardziej niewielkim elementom sterowanym i smarowanym olejem (np. napinacze, hydrauliczne regulatory luzów zaworowych) i właśnie turbosprężarkom. Problemem często nie jest sam olej, ale zabrudzone przez niego i niedrożne przewody olejowe. Musimy jeszcze pamiętać aby utrzymać odpowiedni poziom, zbyt niski jest najczęstszą przyczyną problemów ze smarowaniem podzespołów turbiny. Druga sprawa to źle dobrany olej, starszych silnikach z turbodoładowaniem problemem jest stary, często powtarzany nawet przez mechaników mit mówiący o tym, że przy większym przebiegu należy zmienić olej z syntetycznego na półsyntetyczny lub mineralny. Większa lepkość i mniejsza płynność oleju mogą być tragiczne w skutkach dla turbosprężarki, ponieważ olej będzie trafiał z większym opóźnieniem do łożysk. Z kolei zbyt niska lepkość grozi zerwaniem filmu olejowego. Niewłaściwy olej wytwarza nagar, który osadza się w przewodach olejowych i otworach dopływu oleju do turbosprężarki. Przed rozpoczęciem jazdy, a po uruchomieniu silnika należy przez kilkadziesiąt sekund rozgrzać olej aby dostał się do elementów które są narażone na większe zużycie. Dlatego też rozgrzewanie silnika turbodoładowanego na postoju nie powinno trwać kilka, lecz przynajmniej 20-30 sekund, ja osobiście zawsze pozwalam popracować silnikowi 1 min. a w mroźniejsze dni nawet dłużej ( czas na odśnieżenie auta ). Podczas jazdy z zimnym silnikiem powinno się unikać przekraczania obrotów, przy których turbosprężarka osiąga optymalną prędkość pracy. Oczywiście w niektórych silnikach jest to niemożliwe, dlatego nie powinno się przekraczać prędkości obrotowej 2500-3000 obr./min. Należy też unikać jeżdżenia samochodami z turbodoładowaniem na bardzo krótkich dystansach, nie pozwalających rozgrzać się jednostce napędowej do optymalnej temperatury pracy. Odkładająca się w oleju woda będzie powodowała jego szybkie starzenie i gorsze właściwości smarne. Jeśli zachodzi konieczność takiej eksploatacji należy skrócić termin wymiany oleju do maksimum 10 tys. km.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z administratorem witryny.
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Dźwięk turbosprężarki - stan turbosprężarki.  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  4
 Świst turbiny w 2.0 HDi  Citroen turbosprężarki  assclown  1
 Przyczyny uszkodzenia turbosprężarki,usterki jakie nie znasz  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  1
 Środki do czyszczenia turbosprężarki - prawda czy fałsz?  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  1
 Wpływ turbosprężarki na silnik i jego osprzęt.  Różne temety powiązane z turbosprężarkami  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

cron regeneracja wtryskiwaczy common rail • regeneracja turbosprężarek • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group