Dotyczy silników 1,6 HDi wyprodukowanych po 2004 roku
Uwaga
Prosimy o przeczytanie tej instrukcji dokładnie,
przed rozpoczęciem montażu turbosprężarki.
Publikujemy tę instrukcję w związku z bardzo dużą liczbą zwrotów turbosprężarek z problemami, które NIE są objęte w warunkach gwarancji.
- Na tą chwilą, nasze doświadczenie każą nam sugerować, że problem nagromadzenia się nagaru, powodującego przedwczesne awarie turbosprężarek, jest ciężki to rozwiązania.
- Firma BTN odkupiła licencję od O.E.S. na produkcję przewodów doprowadzających olej do turbosprężarki oraz ich mocowań. Firma zadeklarowała, że NIE będzie dostarczać turbosprężarek, bez dodatkowego zakupienia wyżej wymienionych części.
- W celu zredukowania możliwości potencjalnego uszkodzenia turbosprężarki, poniższa instrukcja MUSI być przestrzegana i czytana, podczas montażu turbosprężarki.
- Uwaga: Informacje zwrotne pokazują, że nawet pomimo sumiennego i dokładnego przeczytania tej instrukcji, nie ma gwarancji, że pozostały nagar został usunięty; co może spowodować uszkodzenie łożysk zespołu wirników a następstwem tego, jest przedwczesna awaria wymienionej turbosprężarki.
- Awaria w takich okolicznościach, NIE jest objęta w warunkach gwarancyjnych, gdyż awaria spowodowana jest przez czynniki zewnętrzne a nie przez wadliwe komponenty turbosprężarki.
Powyższe zdjęcia zostały wykonane, kiedy silnik miał przebieg ok. 175 tyś. Km. Silnik był regularnie serwisowany u dealera zgodnie z zaleceniami producenta oraz zaleconymi interwałami pomiędzy serwisowaniem. A jednak, ten silnik spowodował uszkodzenie 2 turbosprężarek w bardzo krótkim czasie.
Prosimy o przeczytanie instrukcji przed montażem turbosprężarki.
Awaria prawidłowo pracującej turbosprężarki może być spowodowana przez czynniki zewnętrzne, a nie przez wadliwe wykonanie komponentów turbosprężarki. W szczególności wytwarzany przez silnik nagar, który penetruje i uszkadza turbosprężarkę. Ryzyko takiej awarii można zmniejszyć, poprzez idealne usunięcie nagromadzonego nagaru w silniku, co z oczywistych względów jest trudne do zrealizowania. Aczkolwiek, stosując się do poniższych procedur, możemy zmniejszyć ryzyko uszkodzenia turbosprężarki:
- Przewód dostarczający olej do turbosprężarki oraz śruba mocująca go z otworem pozwalającym na przepływ oleju, muszą zostać wymienione.
- Pompa olejowa powinna zostać zdemontowana oraz sprawdzona.
- Miska olejowa musi zostać zdemontowana i dokładnie oczyszczona.
- Sprawdzić, czy silnik posiada ostatniej specyfikacji miskę olejową oraz bagnet
- Smok olejowy musi zostać zdemontowany i wymieniony ze względu na nagromadzenie się nagaru.
- Chłodnica oleju oraz filtr powinny zostać zdemontowane i wyczyszczone.
- Chłodnica powietrza doładowanego (Intercooler), powinna zostać zdemontowana i dokładnie wyczyszczona, a zalegający w niej olej, powinien zostać usunięty.
- Przewody dolotowe i wylotowe powinno zostać sprawdzone i wyczyszczone.
- Układ wydechowy powinien zostać sprawdzony pod kątem zablokowania (katalizator, DPF).
- Pojazdy z DPF: wykonać regenerację statyczną filtra zgodnie z wytycznymi producenta.
- Podciśnieniowa pompa hamulcowa powinna zostać zdemontowana, sprawdzona i jeśli trzeba, to wyczyszczona.
- Nowy filtr oleju oraz olej.
- Sprawdzić uszczelki wtryskiwaczy czy nie są wypalone – wymienić jeśli zachodzi taka konieczność.
- Przewód spustowy oleju powinien zostać sprawdzony pod kątem zablokowania oraz wyczyszczony w razie konieczności.
- Przepływ oleju musi zostać sprawdzony:
1. Zamontować turbosprężarkę do silnika pozostawiając odłączony przewód powrotny oleju
2. Zamontować długi przewód powrotny tak, aby olej mógł spływać do podstawionego pojemnika
3. Uruchomić silnika i pozwolić mu pracować na biegu jałowym przez 60 sekund, po czym go wyłączyć.
4. Sprawdzić poziom oleju w podstawionym pojemniku. Po 60 sekundach takiej pracy silnika, w pojemniku powinno być 0,3 litra oleju.
5. Powtórzyć test 2 lub 3 razy w celu upewnienia się, że przepływ oleju jest prawidłowy.
6. Podczas testu, nie pozwolić by silnik pracował poniżej minimalnego stanu oleju!!!
7. Pojazd, który pokonał 50 – 75 kilometrów, musi mieć zmieniony olej oraz filtr oleju, a filtr w śrubie mocującej przewód olejowy, powinien zostać usunięty.
8. Doradzamy, aby zmieniać olej i filtr oleju co 5000 tyś. Kilometrów.
UWAGA: W celu zredukowania ryzyka przedwczesnego uszkodzenia turbosprężarki przez powstający nagar, musisz być pewny, że postępujesz dokładnie według powyższych instrukcji. NIE powinieneś montować turbosprężarki kiedy wiesz, albo masz powód żeby wierzyć, że ryzyko to nie zostanie zmniejszone z powodu wieku jednostki, przebiegu lub historii serwisowej silnika.