Doładowanie mechaniczne
Doładowanie mechaniczne jest to doładowanie, w którym sprężarka jest napędzana od wału korbowego silnika za pośrednictwem przekładni zębowej bądź pasków klinowych. Między sprężarką a źródłem napędu (wałem korbowym silnika) istnieje zatem powiązanie mechaniczne, stąd nazwa sposobu tego doładowania.
(sprężarka Roots’a)
W początkowym okresie prób nad tym sposobem doładowania stosowano sprężarki tłokowe i rotacyjne łopatkowe, lecz ze względu na znaczne wahania ciśnienia powietrza doładowującego, małą sprawność ogólną i skomplikowaną budowę nie znalazły one szerszego zastosowania. Dość powszechnie stosuje się sprężarko wirnikowe o poprzecznym lub osiowym przepływie powietrza tj. sprężarki Rootsa i Lysholma. Zaletą tych sprężarek w porównaniu z tłokowymi i łopatkowymi jest praca ze znacznie większymi prędkościami obrotowymi i znacznie mniejsze wahania ciśnienia sprężonego powietrza. Sprężarki wirnikowe mogą mieć wirniki dwu- lub trzyłopatkowe, przy czym w celu zwiększenia równomierności przepływu powietrza przez sprężarkę stosuje się pochylenie linii łopat. Prędkość obrotowa tych sprężarek nie powinna przekraczać 7000 min-1 (są napędzane od wału korbowego silnika z przełożeniem przyspieszającym), ze względu na znaczną hałaśliwość (prędkość obwodowa wirnika 50m/s).