Łożyska wałka zespołu wirników w turbosprężarce odgrywają znaczącą rolę. Bez ich udziału, urządzenie nie mogłoby pracować. Kiedy projektowano turbosprężarki okazało się, że same łożyska nie poradzą sobie bez odpowiedniego smarowania i chłodzenia. Wynika to przede wszystkim z prędkości osiąganych przez zespół turbosprężarki. Dlatego to, zastosowano na powszechną skalę łożyska ślizgowe z kanałami olejowymi.
![Obrazek](http://dc680.4shared.com/img/z0rKamHm/s7/0.009154050892006382/Journal-Bearings-of-Turbo.jpg)
Dzięki kanałom olejowym, łożyska ślizgowe znacząco wydłużyły żywotność turbosprężarki. Dzięki tym łożyskom, zredukowano wibracje oraz temperatury zespołu wirników.
![Obrazek](http://dc680.4shared.com/img/cg9k22k6/s7/turboBearings.jpg)
Jednak ciągłe rozwijanie turbosprężarek spowodowało, że łożyska ślizgowe w pewnym momencie okazały się archaicznym rozwiązaniem. Zwłoka zespołu opartego na takim łożyskowaniu była spora i pomimo stosowania różnych wirników czy też kierownic, problem dalej zostawał w pewnym stopniu nie rozwiązany. Stąd zrodziła się idea zastosowania łożysk kulowych. Kiedy porównano taką samą turbosprężarkę wyposażoną w łożyska ślizgowe a taką z łożyskami kulowymi, zauważono znaczną poprawę czasu reakcji na pedał przyspieszenia.
![Obrazek](http://dc680.4shared.com/img/47c4sigr/s7/Tech101_speed.jpg)
Jak widać na wykresie, turbosprężarka, która jest wyposażona w łożyska kulowe ma mniejszy czas zwłoki względem turbosprężarki z łożyskami ślizgowymi. Nowe łożyska są też w stanie zagwarantować wyższe prędkości pracy zespołu wirników, co oznacza większy spręż.
![Obrazek](http://dc680.4shared.com/img/czPz6HoR/s7/super-precision-ball-bearing-f.jpg)
Nowe łożyska nie wydłużyły żywotności turbosprężarki, co więcej według raportów nieco ją skróciły. Wszystko zaczyna się od luzów zespołu wirnika, wynikającego z zużycia się kulek w łożysku. Czas pokaże, czy znajdziemy idealny kompromis pomiędzy efektywnością turbosprężarki a jej żywotnością.