W zależności od przeznaczenia oraz rodzaju pojazdu a także od sposobu jego eksploatacji, awarie turbosprężarek mogą nieco się różnić.
Najczęstszą przyczyną uszkodzenia tego urządzenia jest zatarcie się wałka zespołu wirników. Łożyska, które potrzebują odpowiedniego smarowania a zarazem chłodzenia z powodu nie dostatku oleju rysują wałek po czym dochodzi do zablokowania lub nawet pęknięcia zespołu. Dlaczego więc olej nie dostatnie smaruje? na to może mieć wpływ wiele czynników, począwszy od jakości filtra oleju, oleju, regularność w wymianie oleju, filtr na "smoku" pompy olejowej w misce, zbyt mały/duży poziom oleju w silniku, nieszczelność lub niedrożność przewodów doprowadzających olej do turbosprężarki a na pompie olejowej kończąc. Jak widać, czynników jest dużo a mówimy tutaj tylko o przypadku nieodpowiedniego smarowania.
Brak smarowania powoduje tworzenie się rys na wałku głównym turbosprężarki.
Kolejną przyczyną awarii, może być obecność ciał obcych w układzie dolotowym lub wylotowym turbosprężarki. Sam nagar osadzający się na łopatkach wirnika turbiny może doprowadzić do wygięcia lub nawet wyrwania łopatek. Z kolei elementy uszczelek mogą zostać zassane bezpośrednio do wirnika sprężarki, gdzie może dojść również do poważnego uszkodzenia wirnika. Dlatego często w miarę możliwości powinno się sprawdzać przewody od i do turbosprężarki. Jeśli jest jakaś dziura w układzie dolotowym do sprężarki, to istnieje spore ryzyko zassania ciała obcego do turbosprężarki.
Ciało obce może również uszkodzić kierownice geometrii.
Awaria może też wynikać z źle przeprowadzonej regeneracji. Wykonana nawet na dobrych jakościowo częściach może ulec awarii. Najczęściej w takich przypadkach okazuje się, że problemem było złe wyważenie wirnika sprężarki lub turbiny. Efektem tego jest uszkodzenie łożysk a nawet urwania się wirnika.
Kluczem do sukcesu regeneracji jest idealne wyważenie zespołu wirników i poprawne złożenie turbosprężarki.
Również kierowca swoim stylem jazdy ma wpływ na żywotność turbosprężarki. Ciągłe wykorzystywanie wysokich obrotów silnika i nagłe ich "zbijanie" powoduje, że turbosprężarka cały czas pracuje na wysokich obrotach, co może spowodować zatarcie się wałka (w przypadku niewystarczającego smarowania), uszkodzenia zespołu wirnika czy też przegrzanie układu.