Dążąc do celu, jakim jest zdobycie pozycji lidera w Europie pod względem niskiego zużycia paliwa i emisji CO2, Renault prezentuje po raz pierwszy w Paryżu swój nowy silnik 1.6 dCi.
Ta całkowicie nowa jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1.6 litra będzie stopniowo zastępowała montowany obecnie silnik 1.9 dCi. Dzięki swej pojemności zmniejszonej o 16% w stosunku do silnika 1.9 dCi oraz zastosowaniu nowatorskich rozwiązań technologicznych, nowy silnik 1.6 dCi 130 wykazuje się znaczącym obniżeniem emisji CO2 o około 30g/km w porównaniu do jednostki 1.9 dCi, przy zmniejszeniu spalania o ponad 20%. W uzupełnieniu do strategii downsizingu, Renault wprowadza szereg nowych technologii, rzadko spotykanych w tej kategorii silników: Stop & Start, niskociśnieniowy EGR, Energy Smart Management, zmienne zawirowanie mieszanki.
Nowa jednostka napędowa już w momencie wprowadzenia do sprzedaży będzie miała osiągi porównywalne z silnikiem poprzedniej generacji. Uzyska moc 96 kW (130 KM) oraz większy moment obrotowy (320 Nm) dostępny w szerokim zakresie obrotów.
Silnik 1.6 dCi 130 będzie wprowadzony do sprzedaży wiosną 2011 roku i w pierwszej kolejności zostanie zaoferowany w kompaktowych vanach gamy Megane. Wyposażony w ten silnik Renault Grand Scenic będzie zużywał 4,5 l paliwa na 100 km, przy emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.
Turbodoładowanie i sterowanie zaworem EGR silnika RENAULT DCI
Zastosowanie downsizingu
Downsizing uzyskano przez zmniejszenie skoku tłoka i układu ruchomego (czop korbowy i korbowód). Mniejsza objętość czynna cylindra pozwoliła na ograniczenie zużycia paliwa spalanego w każdym cyklu pracy silnika. Jego osiągi utrzymano na tym samym poziomie dzięki wprowadzeniu modyfikacji w układzie doładowania. Downsizing pozwolił tu na uzyskanie średnio o 6% lepszych parametrów niż w poprzedniej jednostce.
Kwintesencja zaawansowanych technologii
Silnik 1.6 dCi 130 zawiera liczne technologie, których działanie pozwoliło na bardzo znaczące ograniczenie emisji CO2 i zużycia paliwa.
System EGR (Exhaust Gas Recirculation) niskociśnieniowy: Renault będzie pierwszym producentem, który wprowadzi tę technologię na rynek europejski na masową skalę. Istotą jej jest zwiększenie współczynnika recyrkulacji gazów spalinowych przy jednoczesnym zmniejszeniu temperatury i ciśnienia w układzie dolotowym. W technologii niskociśnieniowego EGR, gazy spalinowe są odzyskiwane w dalszym odcinku po przejściu przez turbinę i filtr cząstek stałych. Są chłodzone w wymienniku niskociśnieniowym, co pozwala na wprowadzenie ich do układu turbo w połączeniu z powietrzem i na podwyższenie ciśnienia doładowania.
Następnie są schładzane w chłodnicy układu doładowania i powtórnie wykorzystane w procesie spalania. Większa jest też skuteczność ograniczania emisji tlenków azotu niż w układzie EGR wysokociśnieniowym, przy zachowaniu optymalnej wydajności silnika. Spalanie mieszanki jest również lepsze, co wpływa na obniżenie emisji CO2.
Technologia Stop&Start: automatyczne wyłączanie/ponowne uruchamianie silnika na postoju. Rozwiązanie to będzie stopniowo wprowadzane w nowych silnikach.
Technologia zmiennego zawirowania mieszanki: umożliwia kontrolowanie zawirowania powietrza w komorze spalania w zależności od warunków pracy silnika.
Pompa oleju o zmiennej pojemności: pozwala na precyzyjne dostosowanie natężenia przepływu oleju do potrzeb w zakresie smarowania silnika, co prowadzi do zmniejszenia energii zużywanej przez pompę w czasie pracy.
Technologia Thermo-management: system, który wpływa na przyspieszenie wzrostu temperatury pracy silnika poprzez zmniejszenie oporów tarcia (lepkość oleju).
Strategia wielowtrysku: zastosowanie wtryskiwaczy solenoidowych najnowszej generacji, o 7 otworach, mogących wykonać bardzo krótkie i liczne wtryski paliwa (do 6 wtrysków na cykl). Umożliwia to precyzyjne kontrolowanie procesu spalania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, emisji zanieczyszczeń oraz ogranicza hałas pracy silnika. Technologia wielowtrysku jest również stosowana w celu optymalnego dawkowania paliwa niezbędnego do zapewnienia regeneracji filtra cząstek stałych oraz zapewnienia kontroli proporcji paliwa do oleju. Rozwiązanie to wpływa także na zmniejszenie emisji CO2 i umożliwia wydłużenie przebiegów między wymianami oleju.
ESM (Energy Smart Management): jest to układ odzyskiwania energii podczas hamowania, pozwalający zmniejszyć obciążenie silnika poprzez odłączenie alternatora, gdy nie pracuje on z dużą wydajnością. Jego zastosowanie wymagało zmiany technologii akumulatora.
Wysoki moment obrotowy silnika dostępny już przy niskich obrotach (80% momentu dostępne jest od 1.500 obr./min) i wykorzystany w szerokim zakresie obrotów umożliwił lepsze zestopniowanie skrzyni biegów. Dzięki temu kolejne przełożenia są włączane w zakresach największej sprawności silnika, co pozwala zmniejszyć emisję CO2 i zużycie paliwa. Podobnie jak silnik 2.0 dCi (typ M9R), silnik 1.6 dCi 130 (R9M) wyróżnia się zdolnością do szybkiego wchodzenia na obroty aż do 5.200 obr./min, gdy następuje odcięcie wtrysku.
Przykład modelu Renault Grand Scenic: obniżenie emisji CO2 dzięki wprowadzeniu poszczególnych technologii (w porównaniu do silnika 1.9 dCi):
TECHNOLOGIE Szacowane zmniejszenie emisji CO2
Downsizing -5,5%
EGR niskociśnieniowy -3%
Stop & Start -3%
Zmienne zawirowanie mieszanki -0,5%
Pompa oleju o zmiennej pojemności -1%
Thermo-management -1%
ESM (Energy Smart Management) -3%
Zestopniowanie skrzyni biegów -3%
RAZEM -20%
Wyposażone w ten silnik Renault Grand Scenic będzie zużywało 4,5 l paliwa na 100 km przy emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.
Nowy silnik dCi 130 KM spełnia normę Euro 5 i będzie przygotowany do spełnienia norm emisji spalin Euro 6. Konstrukcja, objęta 15 patentami Renault, będzie stanowiła trzon oferty silników w segmencie C, szczególnie w gamie Megane oraz będzie kluczową jednostką silnikową w segmencie D i w gamie furgonów.
Silnik został opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan i będzie wykorzystywany także w gamie Nissana. Jest on również częściowo wynikiem strategicznej współpracy podjętej przez Alians i koncern Daimlera. Nowa jednostka będzie produkowana we Francji, w zakładzie w Cleon, dysponującym bogatym i powszechnie uznanym know-how oraz wieloletnim doświadczeniem w produkcji zaawansowanych technologicznie silników wysokoprężnych (produkcja m.in. silników V6 dCi, 2.0 dCi oraz nowego 2.3 dCi montowanego w Renault Master).
Dane techniczne silnika 1,6 dCi 130
Rodzina silników (Renault): R9M
Pojemność skokowa (cm³) 1.598
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 80×79,5
Ilość cylindrów/zaworów 4/16
Stopień sprężania 15,4 : 1
Moc maksymalna 96 kW (130 KM) przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm od 1.750 obr./min.
Typ wtrysku common rail
Norma emisji spalin Euro5
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna (typu ND4)
Po raz pierwszy zastosowana w gama Megane
Źródło: Renault Polska