TURBOforum.pl to specjlistyczne forum dyskusyjne poświęcone tematyce turbosprężarek samochodowych. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące wszystkich producentów turbosprężarek: Garrett, Honeywell, BorgWarner, Vaico, Elring, Pierburg, Motair Turbolader, Schlutter Turbolader, Holset, IHI, Mitsubishi, Schwitzer itp. Na forum znajdziesz również ciekawe artykuły oraz porady dotyczące turbosprężarek samochodowych: zasady działania turbosprężarek, przyczyny awarii turbosprężarek, diagnostyka turbosprężarki, instrukacje montażu turbosprężarki, regenaracja turbosprężarki. Twoje auto gwiżdże, traci moc? To miejsce dla Ciebie!


Dzisiaj jest 28 paź 2021, 13:24


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
|X|
Post: 03 lut 2013, 20:40 
Dążąc do celu, jakim jest zdobycie pozycji lidera w Europie pod względem niskiego zużycia paliwa i emisji CO2, Renault prezentuje po raz pierwszy w Paryżu swój nowy silnik 1.6 dCi.
Ta całkowicie nowa jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1.6 litra będzie stopniowo zastępowała montowany obecnie silnik 1.9 dCi. Dzięki swej pojemności zmniejszonej o 16% w stosunku do silnika 1.9 dCi oraz zastosowaniu nowatorskich rozwiązań technologicznych, nowy silnik 1.6 dCi 130 wykazuje się znaczącym obniżeniem emisji CO2 o około 30g/km w porównaniu do jednostki 1.9 dCi, przy zmniejszeniu spalania o ponad 20%. W uzupełnieniu do strategii downsizingu, Renault wprowadza szereg nowych technologii, rzadko spotykanych w tej kategorii silników: Stop & Start, niskociśnieniowy EGR, Energy Smart Management, zmienne zawirowanie mieszanki.
Nowa jednostka napędowa już w momencie wprowadzenia do sprzedaży będzie miała osiągi porównywalne z silnikiem poprzedniej generacji. Uzyska moc 96 kW (130 KM) oraz większy moment obrotowy (320 Nm) dostępny w szerokim zakresie obrotów.
Silnik 1.6 dCi 130 będzie wprowadzony do sprzedaży wiosną 2011 roku i w pierwszej kolejności zostanie zaoferowany w kompaktowych vanach gamy Megane. Wyposażony w ten silnik Renault Grand Scenic będzie zużywał 4,5 l paliwa na 100 km, przy emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.

Obrazek
Turbodoładowanie i sterowanie zaworem EGR silnika RENAULT DCI

Zastosowanie downsizingu
Downsizing uzyskano przez zmniejszenie skoku tłoka i układu ruchomego (czop korbowy i korbowód). Mniejsza objętość czynna cylindra pozwoliła na ograniczenie zużycia paliwa spalanego w każdym cyklu pracy silnika. Jego osiągi utrzymano na tym samym poziomie dzięki wprowadzeniu modyfikacji w układzie doładowania. Downsizing pozwolił tu na uzyskanie średnio o 6% lepszych parametrów niż w poprzedniej jednostce.

Kwintesencja zaawansowanych technologii
Silnik 1.6 dCi 130 zawiera liczne technologie, których działanie pozwoliło na bardzo znaczące ograniczenie emisji CO2 i zużycia paliwa.

System EGR (Exhaust Gas Recirculation) niskociśnieniowy: Renault będzie pierwszym producentem, który wprowadzi tę technologię na rynek europejski na masową skalę. Istotą jej jest zwiększenie współczynnika recyrkulacji gazów spalinowych przy jednoczesnym zmniejszeniu temperatury i ciśnienia w układzie dolotowym. W technologii niskociśnieniowego EGR, gazy spalinowe są odzyskiwane w dalszym odcinku po przejściu przez turbinę i filtr cząstek stałych. Są chłodzone w wymienniku niskociśnieniowym, co pozwala na wprowadzenie ich do układu turbo w połączeniu z powietrzem i na podwyższenie ciśnienia doładowania.

Następnie są schładzane w chłodnicy układu doładowania i powtórnie wykorzystane w procesie spalania. Większa jest też skuteczność ograniczania emisji tlenków azotu niż w układzie EGR wysokociśnieniowym, przy zachowaniu optymalnej wydajności silnika. Spalanie mieszanki jest również lepsze, co wpływa na obniżenie emisji CO2.

Technologia Stop&Start: automatyczne wyłączanie/ponowne uruchamianie silnika na postoju. Rozwiązanie to będzie stopniowo wprowadzane w nowych silnikach.

Technologia zmiennego zawirowania mieszanki: umożliwia kontrolowanie zawirowania powietrza w komorze spalania w zależności od warunków pracy silnika.

Pompa oleju o zmiennej pojemności: pozwala na precyzyjne dostosowanie natężenia przepływu oleju do potrzeb w zakresie smarowania silnika, co prowadzi do zmniejszenia energii zużywanej przez pompę w czasie pracy.

Technologia Thermo-management: system, który wpływa na przyspieszenie wzrostu temperatury pracy silnika poprzez zmniejszenie oporów tarcia (lepkość oleju).

Strategia wielowtrysku: zastosowanie wtryskiwaczy solenoidowych najnowszej generacji, o 7 otworach, mogących wykonać bardzo krótkie i liczne wtryski paliwa (do 6 wtrysków na cykl). Umożliwia to precyzyjne kontrolowanie procesu spalania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, emisji zanieczyszczeń oraz ogranicza hałas pracy silnika. Technologia wielowtrysku jest również stosowana w celu optymalnego dawkowania paliwa niezbędnego do zapewnienia regeneracji filtra cząstek stałych oraz zapewnienia kontroli proporcji paliwa do oleju. Rozwiązanie to wpływa także na zmniejszenie emisji CO2 i umożliwia wydłużenie przebiegów między wymianami oleju.

ESM (Energy Smart Management): jest to układ odzyskiwania energii podczas hamowania, pozwalający zmniejszyć obciążenie silnika poprzez odłączenie alternatora, gdy nie pracuje on z dużą wydajnością. Jego zastosowanie wymagało zmiany technologii akumulatora.
Wysoki moment obrotowy silnika dostępny już przy niskich obrotach (80% momentu dostępne jest od 1.500 obr./min) i wykorzystany w szerokim zakresie obrotów umożliwił lepsze zestopniowanie skrzyni biegów. Dzięki temu kolejne przełożenia są włączane w zakresach największej sprawności silnika, co pozwala zmniejszyć emisję CO2 i zużycie paliwa. Podobnie jak silnik 2.0 dCi (typ M9R), silnik 1.6 dCi 130 (R9M) wyróżnia się zdolnością do szybkiego wchodzenia na obroty aż do 5.200 obr./min, gdy następuje odcięcie wtrysku.

Przykład modelu Renault Grand Scenic: obniżenie emisji CO2 dzięki wprowadzeniu poszczególnych technologii (w porównaniu do silnika 1.9 dCi):

TECHNOLOGIE Szacowane zmniejszenie emisji CO2
Downsizing -5,5%
EGR niskociśnieniowy -3%
Stop & Start -3%
Zmienne zawirowanie mieszanki -0,5%
Pompa oleju o zmiennej pojemności -1%
Thermo-management -1%
ESM (Energy Smart Management) -3%
Zestopniowanie skrzyni biegów -3%
RAZEM -20%

Wyposażone w ten silnik Renault Grand Scenic będzie zużywało 4,5 l paliwa na 100 km przy emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.
Nowy silnik dCi 130 KM spełnia normę Euro 5 i będzie przygotowany do spełnienia norm emisji spalin Euro 6. Konstrukcja, objęta 15 patentami Renault, będzie stanowiła trzon oferty silników w segmencie C, szczególnie w gamie Megane oraz będzie kluczową jednostką silnikową w segmencie D i w gamie furgonów.
Silnik został opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan i będzie wykorzystywany także w gamie Nissana. Jest on również częściowo wynikiem strategicznej współpracy podjętej przez Alians i koncern Daimlera. Nowa jednostka będzie produkowana we Francji, w zakładzie w Cleon, dysponującym bogatym i powszechnie uznanym know-how oraz wieloletnim doświadczeniem w produkcji zaawansowanych technologicznie silników wysokoprężnych (produkcja m.in. silników V6 dCi, 2.0 dCi oraz nowego 2.3 dCi montowanego w Renault Master).

Dane techniczne silnika 1,6 dCi 130

Rodzina silników (Renault): R9M
Pojemność skokowa (cm³) 1.598
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 80×79,5
Ilość cylindrów/zaworów 4/16
Stopień sprężania 15,4 : 1
Moc maksymalna 96 kW (130 KM) przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm od 1.750 obr./min.
Typ wtrysku common rail
Norma emisji spalin Euro5
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna (typu ND4)
Po raz pierwszy zastosowana w gama Megane
Źródło: Renault Polska


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Potwierdzenie wysłania postu
Aby zapobiec automatycznemu zamieszczaniu postów, witryna wymaga wpisania kodu potwierdzającego. Kod jest widoczny na obrazku poniżej. Jeśli występują problemy z jego odczytaniem, należy skontaktować się z .
Kod potwierdzający:
Wprowadź kod dokładnie tak, jak jest wyświetlony na obrazku. Wielkość znaków nie ma znaczenia.
   

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Opel corsa D turbo  Opel turbosprężarki  Anonymous  0
 Audi 3.0 Tdi CDUD TURBO PROBLEM  Audi turbosprężarki  Anonymous  0
 Wymiana oleju i pocenie się turbo  Peugeot turbosprężarki  Anonymous  1
 Sprzedam nowe turbiny do BMW X5 7 4.4i  Sprzedam  wiatreo.pl  0
 Turbo Schwitzer. Porady działanie kilka cennych uwag.  Schwitzer  Anonymous  1
Przejdź do:  

cron > • Powered by phpBB3 © 2007 phpBB Group