Sprężarka odśrodkowa w swojej budowie jest podobna do kompresora, z tym że elementem sprężającym tutaj jest taki sam wirnik, jak w sprężarce turbosprężarki. Różnica jest tylko taka, że wirnik sprężarki nie jest napędzany przez spaliny wylotowe, lecz bezpośrednio z wału korbowego silnika za pomocą paska. Można więc uznać, że taka metoda doładowania jest w połowie turbosprężarką a w połowie kompresorem, gdyż z obu tych urządzeń są zaczerpnięte rozwiązania. Dzięki zastosowaniu napędu mechanicznego nie występuje opóźnienie na zmianę prędkości obrotowej silnika co działa pozytywnie na parametry silnika podczas jego niskich prędkości obrotowych. Dzięki takiemu napędowi, waga i wielkość wirnika a co za tym idzie jego bezwładność, nie jest już tak ważna pod względem reakcji. Jednakże im cięższy i większy wirnik zostanie zainstalowany, tym więcej mocy będzie potrzebowała taka sprężarka ze strony silnika. Dlatego tak ważne jest, żeby znaleźć odpowiedni balans, wtedy też parametry będą najwyższe.
Sprężarka odśrodkowa jest najbardziej efektywna przy relatywnie wysokich prędkościach obrotowych silnika, gdyż wtedy to wirnik sprężarki może generować wysokie ciśnienia doładowania.
Bez wątpienia dużą zaletą jest fakt, że większość sprężarek odśrodkowych jest smarowana niezależnie, co eliminuje poprowadzenie dodatkowego smarowania jak to się ma w przypadku turbosprężarki bądź kompresora. Urządzenie jest małe, w związku z czym daje duże pole do manewru podczas jego montażu. Zdecydowaną wadą tego rozwiązania jest cena. Nie rzadko przekracza ona cenę montażu turbosprężarki, a przez napęd mechaniczny, parametry silnika nie będą tak wysokie jak w przypadku zastosowania turbodoładowania.