Wraz z nowym silnikiem nadciągają duże zmiany w metodologii i filozofii projektowania silników przez BMW. Przez długie lata, trochę pod prąd rozwijającym się trendom, nie zważając na działania konkurencji, BMW było wierne tradycji wydajnych, dopracowanych w najdrobniejszych szczegółach i inżynieryjnie zadziwiających konstrukcjach. Mimo upowszechniania się technologii doładowania i jej szerokim zastosowaniu w konkurencyjnych pojazdach (m.in. w prostej linii Audi lub Mercedesa), BMW stało przy swoim i wciąż doskonaliło swoje silniki, próbując wycisnąć ostatnie poty z jak najmniejszych pojemnościowo jednostek.
Kolejne turbodoładowane silniki benzynowe pojawiają się regularnie od 2007 roku, lecz dopiero teraz, konserwatywna i wierna historii BMW „M-Technik” odpowiedzialna za najszybsze modele BMW, ogłosiła swój pierwszy współczesny model z technologią podwójnego turbodoładowania. Mowa tutaj o silniku który będzie montowany w modelach X6 M oraz X5 M od połowy bieżącego roku…
Nowy silnik bazuje na 4,4 litrowym silniku V8 o symbolu N63, stosowanym w modelach 750i oraz X6 xDrive50i. Został on przebudowany, wzmacniając głowice cylindrów do standardów znanych z dieseli, które mają wytrzymać nowe ciśnienia i naprężenia. A nowe ciśnienia są generowane przez dwie sprężarki typu Twin-Scroll, które przy maksymalnej mocy generują 21 psi (prawie 1,5 atmosfery, dla porównania ciśnienie popularnych silników diesel-a nie przekracza 15 psi, a dwie turbiny w Porshe Cayene Turbo S generują 27 psi).
Budowa turbosprężarki Twin-Scroll jest niezwykle ciekawa. Jej przekrój można zobaczyć na poniższym zdjęciu:
Różnicą w porównaniu ze standardową turbosprężarką jest podział kanału wokół wirnika turbiny na dwie części. Spaliny wprowadzane są do kanałów z dwóch źródeł. Aby zasilać dwie takie turbosprężarki BMW opracowało tzw. CCM (ang. Cylinder-bank Comprehensive Manifold) czyli rozbudowany kolektor wydechowy który łączy cylindry z turbinami w następujący sposób:
Najważniejszy jest sposób połączenia – łączone są cylindry 1+6, 2+8, 3+5 oraz 4+7.
Odpowiednie kanały zostały optymalnie ukształtowane pod względem długości i średnicy przewodu. Kolektor CCM pozwala na wyeliminowanie powszechnych wad turbodoładowania, spowodowanych nierównych cyklem spalania. W tradycyjnym silniku turbina jest napędzana pulsami gazów wydechowych, które zależne są od cyklu pracy tłoków – pojawia się ciśnienie zwrotne oraz opóźnienia. Dzięki zastosowaniu dwóch kanałów zasilania w każdej turbosprężarce i połączeniu ich z wymienionymi powyżej kombinacjami cylindrów, obie turbosprężarki w silniku BWM są regularnie zasilane przez gazy przy każdym obrocie wału o 90 stopni.
Cykl zasilania obu kanałów turbiny został przedstawiony kolorami na poniższym obrazku:
Kolektor wraz z turbinami znajduje się dokładnie w środku V silnika. Bliskość bloku silnika oznacza zagrożenie przegrzania układu, dlatego BMW zapowiedziało zainstalowanie dodatkowych systemów chłodzenia, które będą aktywowane w przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury.
Ponadto BMW po raz pierwszy w modelu typu M Power zastosowało technologię bezpośredniego wtrysku (stosowaną powszechnie m.in. w silnikach FSI Audi/Volkswagen):
Powyższe zabiegi mają wg BMW zapewnić nieprzerwany strumień momentu obrotowego 678 NM w zakresie od 1500 do 5650 obrotów/min. Maksymalna moc silnika w wersji, która będzie montowana w BMW X6 M oraz X5 M to 555 KM. Obecne informacje na temat silnika podane są w kontekście dużych samochodów SAV, lecz silnik ten będzie podstawą dla innych sportowych modeli które będa wprowadzane w ciągu najbliższych kilku lat. Nie wiadomo m.in. nic na temat maksymalnych obrotów, lecz patrząc na wykres momentu obrotowego widać wyraźnie, że BMW nie pokazało pełnych możliwości silnika i ogranicza jego osiągi elektronicznie.
Według informacji jakie uzyskał BimmerFile, przedstawione technologie CCM oraz turbosprężarki Twin-Scroll będą stopniowo znajdowały swoje miejsce również w tańszych modelach BMW. W chwili obecnej w grupie BMW turbiny tego typu są wykorzystywane tylko w MINI Cooper S oraz wersji specjalnej MINI John Cooper Works.