Układ smarowania turbosprężarki jest najważniejszym elementem w całym układzie turbodoładowania. Zespół wirników jest w stanie osiągnąć prędkości obrotowe dochodzące do nawet 240 000 tysięcy obr/min, dlatego ważne jest, żeby łożyska wałka były odpowiednio smarowane. Turbosprężarka czerpie olej z układu smarowania silnika. Pompa olejowa ma podwyższony wydatek względem takiego samego silnika, tylko że wolnossącego. Wszystko po to, żeby zapewnić odpowiednie ciśnienie w powiększonym układzie smarowania. Olej dostarczany jest bezpośrednio do turbosprężarki poprzez przewód, który dochodzi do przewężenia turbosprężarki (pomiędzy korpusem sprężarki a turbiny).
Następnie, olej wędruje kanałami do łożysk wałka głównego zespołu wirników. Olej ten, tworzy między elementami metalowymi tzw. film olejowy, który zabezpiecza je przed zatarciem oraz przegrzaniem. Olej ten wędrując po turbosprężarce tym samym ochładza ją. Aczkolwiek coraz częstszą praktyką jest stosowanie dodatkowego chłodzenia poprzez rozwinięcie układu chłodzenia o kolejny układ do chłodzenia (turbosprężarkę).
1 - łożyska ślizgowe w tym wypadku, olej tworzy film olejowy, dzięki któremu elementy metalowe "pływają".
2 - Główny wałek zespołu wirników.
Jeśli chodzi o powrót oleju do silnika, to odbywa się on za pomocą wyżej ukazanego króćca. Zaznaczona uszczelka, bardzo często lubi się zużywać, czego efektem jest nieszczelność i powstanie możliwych wycieków oleju. Warto więc zwracać na nią uwagę.
Reasumując, układ smarowania pełni również w pewnym stopniu rolę chłodzenia. Dlatego stosuje się też chłodnice oleju, gdyż przepływając przez turbosprężarkę potrafi osiągać wysokie temperatury. Podczas montażu turbosprężarki, nie możemy od razu uruchomić silnika, gdyż nawet 4-5 sekundy w braku dopływu oleju, spowoduje zatarcie się łożysk. Po zabiegu montażu, należy uzupełnić turbosprężarkę olejem po czym bez uruchamiania silnika, przekręcić rozrusznikiem, żeby olej został odpowiednio rozprowadzony. Pamiętajmy o regularnej zmianie oleju i filtra oleju, pamiętając by stosować środki o zalecanej przez producenta normie.